Lengyel András képzőművész univerzumában minden műtárggyá válik

Az emberiség tudományos és vallási indíttatástól évezredek óta fürkészi az égboltot. Lengyel András életfelfogásában és munkájában e szemlélődés vált alapvető magatartássá. A hetvenes évek óta „gyűjti” a felhőket, a maga módján ő is kapcsolatot teremt a megfogható és megfoghatatlan között a képzőművészet eszközeivel. A Ludwig Múzeum …minden fent van a felhőben… című kiállításán a kurátor, Üveges Krisztina művészettörténész tartott tárlatvezetést.

Pásztor D. Attila
2023. 02. 14. 9:00
Lengyel András
20230201 budapest ludwig muzeum Lengyel András …minden fent van a felhőben… című kiállítása havran zoltan magyar nemzet Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tárlat a gazdag életmű áttekintésére vállalkozik, Lengyel András egész pályáját átfogja, ám mégsem retrospektív, hiszen a mai napig születnek új munkák. A képzőművész életútja eddig sosem látott gazdagságban bontakozik ki a rangos köz- és magángyűjtemények anyagából válogatott kiállításon. Témakörök segítségével követhető a folyamat, amelynek során a konceptuális művészetből kibomló alkotói út, az akción, a fotóalapú sokszorosított grafikán, a mail arton és a festészeten keresztül teljesedik ki a posztmodernben. Ennek ismeretében érthető, hogy a múzeum tereiben a festmények, a grafikák, a textilművek mellett talált tárgyak, sőt építkezési hulladékok is fellelhetők. Lengyel András esetében minden lehet művészet, a csempedarab és a neoncső egyaránt, amennyiben meditációs tárgyként segíti szemlélődésünket.

Lengyel András
Lengyel András képzőművész még a bontási törmeléket is alkotássá avatja Fotó: Havran Zoltán

 

Lengyel András családi indíttatása

 

Képzőművész nagybátyja és nagyapja Benczúrfalván, Benczúr Gyula műtermében éltek és alkottak, ahol gyermekként Lengyel András számtalan nyarat töltött. Műveinek fontos eleme a természet, az égbolt, a felhők, amelyek már gyermekkorában mély hatást gyakoroltak rá. Csakúgy, mint a családi könyvtár. Szintén alapélménye a bőrkötéses könyvek gerince, a fóliánsok. Nem véletlen, hogy a természet mellett a tudomány úgyszintén fontos a művész számára, ahogy az ezotéria és a spiritualizmus is.

1972-ben felvételizett a Képzőművészeti Főiskolára. Akkorra – családjának és könyvtáruknak köszönhetően – rendkívüli művészettörténeti tájékozottságot szerzett, így érthető a csalódottsága, amint a főiskolán megtapasztalta, hogy a korszak kultúrpolitikája milyen erősen korlátozza a szabad művészetet, a magyar művészek mennyire el vannak vágva a nagyvilágtól.

Tanulmányait festő szakon kezdte, majd a Grafika Tanszéken tanult tovább. Felhői átvándoroltak a sokszorosított grafika területére, majd más fontos motívumaival egyetemben – mint a háromszög, a könyv, a Felhő Múzeum – megtalálták helyüket fotókon, akciókban vagy installációk részeként, hogy későbbi korszakában ismét festményeken bukkanjanak elő. A Ludwig Múzeum tárlatának vezérmotívumát a felhő adja, utalva a művész Felhő Múzeumára. E fiktív múzeumot 1982-ben, harminc esztendősen alapította, s azóta bármi felhővel kapcsolatos tárgy, műtárgy gazdagítja a gyűjteményt. Első felhői kis méretű grafikai munkák. Diákkorában a Kondor Béla-féle aprólékos, finoman kidolgozott grafikai kivitelezés vonzotta. A főiskolán, hallgatótársai hatására mozdult el a konceptuális művészet felé. Innentől jelenik meg életművében a hagyományos technikák mellett a fotó, a performansz, az akció. A magyar neoavantgárd képzőművészetében nagy szerepet játszó Rózsa-kör alapító tagjaként indult a pályája.

 

A művész saját univerzuma

 

Lengyel András gondolkodására jellemző, hogy mindent összefüggésbe tud hozni mindennel, mert saját univerzumot épített fel. Már korai munkáin megjelentek állandó motívumai, mint a háromszög, amit szent háromszögként – tudniillik számos vallásban feltűnik, így a kereszténységben Isten szemeként – a leghétköznapibb tárgyakkal hozott kapcsoltba.

A zebegényi művésztelepen társai a porba írva hagytak számára üzenetet, ekkor gondolkodott el azon, miért bámuljuk mindig a földet, forduljunk az ég felé. Ekkortól műveivel azt a hatást igyekszik elérni, hogy a szemlélő nézzen fel, nyíljon meg a tudata, a szíve-lelke. E szellemiség miatt van többletjelentése az egyik fő falon látható vöröscsillagnak és horogkeresztnek, ugyanis esetében a csillag a népek kultúráját összekapcsoló kristály, a másik jelkép pedig a szvasztika, az emberi történelem egyik legősibb jelképe.

 

A kiállítás május 28-ig látogatható.

Borítókép: Jelenet a kiáőllításból (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.