Véres hajsza hatodszorra is

Idris Elba ismét magára ölti John Luther vörös nyakkendőjét és elnyűhetetlen szürke kabátját, hogy a nagy sikerű tévésorozat mozifilmes folytatásában egy újabb sorozatgyilkos nyomába eredjen. A lemenő napból azonban hiányoznak a széria erősségei, így aki nem ismeri a nyomozó eddigi eseteit – vagy a regényekkel bővített Luther-univerzumot –, kissé kiszámítható, helyenként kimondottan sablonos átlagkriminek találja majd a filmet.

2023. 03. 14. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2010 és ’19 között futó Luther című tévésorozat – a Sherlock, vagy épp a C. B. Strike mellett – az utóbbi évtized egyik legjobb brit krimiszériájának bizonyult.

 

Luther: A lemenő nap (Fotó: Netflix)

 

Ebben nem kis része volt a Neil Cross által teremtett, központi figurának: John Luther egy saját erkölcsi kódexét követő, problémás és erőszakra hajlamos zsaru, aki igazából csak egyvalamiben jó: a bűnözők kézre kerítésében. Így – miközben rendszeresen összeütközésbe került a feletteseivel, s jókora árat fizetett a magánéletében – öt évadon keresztül hajszolta az egyre borultabb agyú, egyre kegyetlenebb gyilkosokat.

Neil Cross – saját bevallása szerint – Sherlock Holmes és Columbo hadnagy egyes jellemzőinek felhasználásával alkotta meg a figurát. Előbbitől az intelligenciáját, s már-már félelmetes nyomozói képességeit vette kölcsön, utóbbi esetében azt használta fel, hogy alapvetően befelé forduló alkat.

A sorozat sikeréhez persze nem csak egy minden furcsaságával, nyerseségével együtt is rokonszenves karakter kellett, de egy karizmatikus színész is, aki életre kelti a figurát. Idris Elba tökéletes választás volt, szerepei közül egyértelműen John Lutheré a legismertebb.

A széria első három évada igencsak erősre sikeredett, a negyedik már a kifulladás jeleit mutatta, az ötödik komolyan megosztotta az addigra ugyancsak kiterjedtté vált rajongótáborát: nem egy, nem két vélemény szerint kár volt leforgatni.

És bizony, az új Lutheren – ami ezúttal nem televíziós produkció, hanem a Netflix égisze alatt készült mozifilm – is érződik némi fáradtság: a széria kezdeti évadaiból ismert sötét, nyomasztó hangulat, ami a sorozat egyik fő védjegye volt, alig-alig van jelen benne, s a játékidő túlnyomó részében a feszültség is hiányzik.

 

A magyarul is megjelent Luther-regény borítója

 

Ez elsősorban a forgatókönyv hibája: Neil Cross nemcsak a sorozat egyes epizódjainak szkriptjét vetette papírra, de a címszereplő eseteiről szóló regények szerzője is (amelyek közül az egyik magyarul is olvasható). Ám ezúttal kevéssé sikerült munkát végzett: talán még sosem rakott össze ennyire kiszámítható, egyes pontjain kimondottan sablonos történetet.

Az invenciótlan rendezés csak felnagyítja a forgatókönyv hibáit.

 Jamie Payne eddig túlnyomórészt tévésorozatokon dolgozott, és ez meg is látszik a végeredményen: a Luther: A lemenő nap olyan, mintha nem mozifilmet néznénk, hanem a széria hatodik évadát – egyben.

A cselekmény igencsak lassan, nehezen indul be. Első harmada – Luther bebörtönzése, és az abból következő fordulat – olyannyira nem kapcsolódik a fő szálhoz, hogy jóval rövidebben is el lehetett volna mesélni, mi több, akár ki is lehetett volna hagyni. A bemutatott bűncselekmény-sorozat mögött megbúvó probléma – egyes felhasználók személyisége egészen más az interneten, mint a való életben, s a dark web kínálta ingerek komoly személyiségromboló hatással bírhatnak – csakugyan létezik, és nagyon is aggasztó, de bemutatása elnagyolt.

 

 

És ami talán a legbosszantóbb: David Robey, a főgonosz nem elég ijesztő, nem elég érdekes karakter ahhoz, hogy téttel ruházza fel a játékidőt. Pedig az őt megformáló Andy Serkis igazán jó színész, több emlékezetes alakítást nyújtott már. (Bár az arca nem látszott a vásznon, ő formálta meg A Gyűrűk Ura-filmek Gollamját, valamint a 2011 és ’17 között készült, A majmok bolygója-trilógia egyik főszereplőjét, Ceasart.)

Jelen szerepe azonban fájóan közhelyes, érdektelen. A néző nem tud nem az Alfred Hitchcocknak tulajdonított mondásra gondolni: minden krimi/thriller csak annyira izgalmas, amennyire az antagonistája az. A jelek szerint az új Luther alkotói nem ismerik ezt az alapigazságot, vagy ha mégis, nem tulajdonítottak neki különösebb jelentőséget – pedig nem ártott volna. Hiszen a néző jószerével csak annyit tud meg Davidről, hogy bizonyos helyzetekben csikorgatja a fogait, és lássuk be: egy pszichopata sorozatgyilkos jellemzéséhez, félelmetessé tételéhez ez bizony kevés.

 

A Luther: A lemenő nap hivatalos előzetese

 

A film mérlege így nem igazán kedvező: van benne egy viszonylag nagyszabású akciójelenet, ami a londoni Picadilly Circus-ön játszódik, és a végkifejletet megelőző jelenetsor is viszonylag erős (egyesek talán zavaróan erőszakosnak is találják majd), ám ezektől eltekintve nem sok mindenre emlékezhetünk ebből az alkotásból.

Aki tehát a tévésorozat ismeretében nézi meg A lemenő napot, okkal hiányolhatja belőle a széria pozitívumait, aki meg ebből ismeri meg a John Luther-univerzumot, valószínűleg nem érti majd, hogy korábban mi tette annyira népszerűvé ezt a figurát. Vagyis: erre a filmre is igaz, ami a netflixes tartalmak jó részére: elkészülni elkészült, de tulajdonképpen minek?


 

(Luther: A lemenő nap/Luther: The Fallen Sun. Szinkronizált angol-amerikai krimi/thriller. Játékidő: 129 perc. Rendezte: Jamie Payne, 2023. Elérhető a Netflix kínálatában.)


 

Regényi Huba

 

Borítókép: A Luther: A lemenő nap plakátjának részlete (Fotó: Netflix)
 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.