A Venezuelában működő El Sistema-rendszer mintájára több mint tíz éve jött létre hazánkban a Symphonia program, amelynek célja, hogy a hátrányos helyzetű gyerekeket a zene, a közös zenélés segítségével integrálja a társadalomba. – Oravecz György zongoraművész barátommal 2008–2009 tájékán találkoztunk az El Sistema-módszerrel. A José Antonio Abreu venezuelai zenész-közgazdász-politikus által életre hívott programnak az volt a célja, hogy az utcagyerekek ne váljanak bűnözőkké vagy a gyermekbűnözés áldozatává – mondta Kupper András.

Míg a hagyományos zeneoktatás arról szól, hogy heti két alkalommal egyéni hangszeres órán vehet részt a diák, addig ez a módszer a közösségben való zenélésről szól. Normál esetben a kiegyensúlyozott családi háttér segíti át a gyerekeket a hangszeres tanulás kezdeti nehézségein. A szimfóniás diákoknak mi biztosítjuk ezt a hátteret, ezért az órarendben meghatározott időkereten túl is szabad bejárásuk kell legyen hozzánk, ha arra igényük van.
– hangsúlyozta Kupper András.
Valójában ugyanaz történik, mint a kodályi kórusmódszer esetében: a gyerekek rögtön közösségi élményhez jutnak az együtt zenélés által, és egymást is segítik. A zenekari muzsikálásnak rendkívüli szocializáló hatása van. – Rájöttünk, hogy nincs attól jobb, mint a leszakadó, hátrányos régiókban élő gyerekek kezébe egy olyan eszközt, a zenét adni, ami alapvetően a vérükben van. Amikor 2012-ben létrehoztuk a Symphonia Alapítványt, először a monori cigánytelepen próbáltuk ki az El Sistema-módszert, amely hatalmas sikert aratott a mélyszegénységben élő gyerekek körében – mutatott rá.
Ezután megpályáztak egy európai uniós pályázatot, és egy éven keresztül körülbelül háromszáz gyereken próbálták ki a programot az ország különböző iskoláiban.
Az uniós program kifutása után az alapítvány létrehozott egy alapfokú művészeti iskolát, hiszen ott volt háromszáz gyerek, és idővel egyre több telephelyet nyitottak.
Mint megtudtuk, mára az ország legnagyobb alapfokú művészeti iskolájává váltak, kifejezetten elmaradott régiókban tanítanak zenét hátrányos helyzetű gyerekeknek. Összesen kétezer-egyszáz diák tanul az iskolákban, ahol körülbelül száz tanár oktatja őket. Szeptembertől pedig fogyatékkal élő gyerekeket is elkezdtek tanítani.