Következő mérkőzések
Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Hagyományteremtő jelleggel elindul a közös zenélés

– Idén első alkalommal, ám hagyományteremtő szándékkal hirdettük meg a Vonós varázs versenyt, amellyel a kamarazenélés, a közös zenélés fontosságára szeretnénk felhívni a figyelmet – mondta a Magyar Nemzetnek Kupper András. A Symphonia Alapítvány kuratóriumának elnökével az alapítvány küldetése mellett a Vonós varázs versenyről is beszélgettünk, amelyre április 14-ig lehet jelentkezni.

2023. 04. 14. 5:20
közös zenélés
Budapest, 2019. december 7. A Symphonia Alapítvány által fenntartott Symphonia Alapfokú Mûvészeti Iskola miskolci tagintézményének rézfúvós növendékei az intézmény alapításának 5. évfordulója alkalmából tartott koncerten az Országház Vadásztermében 2019. december 7-én. MTI/Szigetváry Zsolt Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Venezuelában működő El Sistema-rendszer mintájára több mint tíz éve jött létre hazánkban a Symphonia program, amelynek célja, hogy a hátrányos helyzetű gyerekeket a zene, a közös zenélés segítségével integrálja a társadalomba. – Oravecz György zongoraművész barátommal 2008–2009 tájékán találkoztunk az El Sistema-módszerrel. A José Antonio Abreu venezuelai zenész-közgazdász-politikus által életre hívott programnak az volt a célja, hogy az utcagyerekek ne váljanak bűnözőkké vagy a gyermekbűnözés áldozatává – mondta Kupper András.

közös zenélés
 A közös zenélésre fókuszálnak a Symphonia alapfokú művészeti iskola növendékei. Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

Míg a hagyományos zeneoktatás arról szól, hogy heti két alkalommal egyéni hangszeres órán vehet részt a diák, addig ez a módszer a közösségben való zenélésről szól. Normál esetben a kiegyensúlyozott családi háttér segíti át a gyerekeket a hangszeres tanulás kezdeti nehézségein. A szimfóniás diákoknak mi biztosítjuk ezt a hátteret, ezért az órarendben meghatározott időkereten túl is szabad bejárásuk kell legyen hozzánk, ha arra igényük van.

– hangsúlyozta Kupper András.

Valójában ugyanaz történik, mint a kodályi kórusmódszer esetében: a gyerekek rögtön közösségi élményhez jutnak az együtt zenélés által, és egymást is segítik. A zenekari muzsikálásnak rendkívüli szocializáló hatása van. – Rájöttünk, hogy nincs attól jobb, mint a leszakadó, hátrányos régiókban élő gyerekek kezébe egy olyan eszközt, a zenét adni, ami alapvetően a vérükben van. Amikor 2012-ben létrehoztuk a Symphonia Alapítványt, először a monori cigánytelepen próbáltuk ki az El Sistema-módszert, amely hatalmas sikert aratott a mélyszegénységben élő gyerekek körében – mutatott rá.

Ezután megpályáztak egy európai uniós pályázatot, és egy éven keresztül körülbelül háromszáz gyereken próbálták ki a programot az ország különböző iskoláiban.

Az uniós program kifutása után az alapítvány létrehozott egy alapfokú művészeti iskolát, hiszen ott volt háromszáz gyerek, és idővel egyre több telephelyet nyitottak. 

Mint megtudtuk, mára az ország legnagyobb alapfokú művészeti iskolájává váltak, kifejezetten elmaradott régiókban tanítanak zenét hátrányos helyzetű gyerekeknek. Összesen kétezer-egyszáz diák tanul az iskolákban, ahol körülbelül száz tanár oktatja őket. Szeptembertől pedig fogyatékkal élő gyerekeket is elkezdtek tanítani.

A közös zenélés fontosságát hirdeti a Vonós varázs verseny

Fontos, hogy a zeneileg nem feltétlenül tehetséges, sőt kifejezetten gyengébb képességű gyerekeknek is találnak feladatot, ha részt akarnak venni a produkcióban.

Kupper András szerint a programnak van egy mélyebb üzenete, nevelő szándéka is, ugyanis a gyerekek nem csupán az együtt zenélés miatt járnak az órákra, hanem azért mert az ott szerzett tapasztalatok, élmények által jobb emberré válhatnak.

Idén első alkalommal, ám hagyományteremtő szándékkal hirdették meg a Vonós varázs versenyt, amellyel a kamarazenélés, az együtt muzsikálás fontosságára szeretnék felhívni a figyelmet.

A zsűriben olyan neves művészek foglalnak helyet, mint Kokas Katalin Liszt Ferenc-díjas hegedűművész, Arnóth Balázs kamaraművész, Becze Szilvia szerkesztő-műsorvezető, zenész, Dubóczky Gergely karmester, Madarász Iván Erkel-, Bartók–Pásztory- és Kossuth-díjas zeneszerző.

A verseny szakaszairól Kupper András elmondta, hogy a legjobb együttesek az online első forduló után a döntőbe jutnak, amit május 6-án a Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézetében rendeznek meg. A legjobbak pedig fellépési lehetőséghez is juthatnak többek közt a Bartók rádióban, a Magyar Zene Házában és a Miskolci Nemzeti Színházban.

– Amikor az Európai Unió Tanácsának féléves soros elnöke Franciaország volt, három növendékünk kiutazhatott Párizsba, ahol a többi tagállam hátrányos helyzetű gyerekeivel közösen adtak elő egy szimfonikus darabot – mondta büszkén a Symphonia Alapítvány kuratóriumának elnöke, majd hozzátette:

2024 nyarán ismét Magyarország tölti be ezt a státust, s szeretnénk ugyanilyen eseményt Budapesten is rendezni. Hiszen ezek az élmények örökre megmaradnak a gyerekekben, s azt erősítik bennük, hogy érdemes tanulni, minden nap gyakorolni, mert így eljuthatnak akár a nemzetközi színpadokra is. Ez pedig észrevétlenül rávezeti őket a mindennapos munkavégzésre.

Borítókép: A Symphonia alapfokú művészeti iskola miskolci tagintézményének rézfúvós növendékeinek koncertje (Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt)

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.