A takilcsi intézmény
Az ötödik nojon kutuktu halála után a pekingi mandzsu udvar el akarta pusztítani a nagy reformer egyházfő összes művét. Rabzsaj halála után a mandzsu udvar vette át az irányítást Hamarijn Hijd kolostorban. Előbb kineveztek egy idegen, tibeti származású utódot, nehogy ismét nemzeti érzelmű egyházfő irányítsa a környék pásztorait.
Azonnali hatállyal bezáratták az iskolákat, és lerombolták a színházat és a múzeumot.
A kolostornál megjelentek a mandzsu katonák, és félő volt, hogy a kolostorépületek is a színház sorsára jutnak. Ekkor Danzan Rabzsaj legjobb tanítványai tanulmányozni kezdték a mandzsu törvényeket, hogy miként lehetne a gyűjteményt megmenteni. Találtak egy olyan passzust, mely szerint a halotti templomok különleges védelmet élveznek. Ezt kihasználva, az egyik templomot kinevezték a nojon kutuktu halotti templomának, odahelyezték a szent mumifikálódott holttestét, és köréje ládákba pakolták össze a szent műveit, színházi kellékeit, és a kolostor legfontosabb értékeit. Egyetlen helyiségbe mintegy 1500 láda került. A tanítványok a gyűjtemény őrzését is megoldották, ehhez egy ősi mongol hagyományt, az ősök kultuszát használtak fel. Ahogy a mongol történeti hagyományban Dzsingisz kán szellemi hagyatékát Boorcsi takilcsi (áldozár) felügyelte, úgy a szerzetesek is kiválasztottak egy takilcsit, hogy felügyelje a szellemi és anyagi hagyatékot. Az első takilcsi, a Sarnuud nembeli Balcsincsojdzsoo írásban esküt tett, hogy a következő nemzedék számára megőrzi a nagy szent értékeit.
A tanítvány egész életét a szent értékeinek megőrzésének szentelte.
Az első takilcsi mintegy húsz évig őrizte a nagy szent gyűjteményét. Miután Balcsincsojdzsoo jogosan félt attól, hogy a hagyaték esetleg illetéktelen kézbe kerül, ezért saját fiát, Gan-Ocsirt kezdte el tanítani. Fiai közül azért választotta ki őt, mert hátán egy félhold alakú anyajegy volt. Azóta ez azt anyajegyet az összes takilcsi viselte. Balcsincsojdzsoo több mint húsz éven keresztül felügyelte mestere hagyatékát, majd fiára hagyta. Gan-Ocsir fiára, Narijara hagyta, aki után Ongoj örökölte a tisztséget. Ongoj alatt, 1930-ban hurcolták el a Hamarijn Hijd-i kolostorból a VII. nojon kutuktut, aki Hentijben börtönben halt meg. 1938-ban, a mongol történelem legsötétebb korszakában Tüdev lett a takilcsi. Rá várt a legnehezebb feladat, hiszen a sztálinizmus legsötétebb időszakában a több száz orosz és mongol katona által megszállt kolostorból ki kellett menekíteni a szent hagyatékát, és azt biztonságos helyre kellett helyezni. Míg ő a kolostor egyik felében leletmentést végzett, a kolostor másik felében orosz és mongol katonák romboltak és fosztogattak.
Tüdev összesen hatvannégy ládát tudott kimenteni, a többi a tűz martaléka lett. A ládákat először a kolostortól körülbelül két kilométerre a homokban ásta el, majd később onnan egy távoli, biztonságos helyre szállította, ahol sem állat, sem ember nem jár. A takilcsi a kolostor pusztulását a közeli szent helyről nézte végig. Akkor sem hagyta el mestere központját, hanem a környéken maradt, elvégzett egy kereskedelmi iskolát, hogy szabadon járhasson a vidéken, sőt így az elásott ládákat feltűnés nélkül elszállíthatta biztonságos helyre. Tüdevnek az utódlással is gondja volt, mert fián nem volt rajta a takilcsik anyajegye. Már azt hitte, hogy vele kihal az intézmény. A takilcsi életében akkor történt döntő jelentőségű változás, amikor 1960-ban meghallotta, hogy az Ulánbátorban született unokáján megtalálható az anyajegy. Akkor – szintén Altangerel elmondása alapján – állatait, házát otthagyva a fővárosba sietett, hogy megnézze utódját. Nem is üdvözölte lányát, csak unokáját akarta látni, akin valóban ott volt a takilcsik jegye.
Tüdev saját utódjának tekintette a fiút, elvette lányától, és ötéves korától nagyon kemény módszerekkel nevelte unokáját, Altangerelt. A fiú a Hamarijn Hijd mellett nőtt fel, ahol az a hét láma tanította, akik megmenekültek az 1938-as kivégzés elől. A közeli meditációs barlangoknál őrt állítottak, az figyelte, hogy nem jön-e valaki őket ellenőrizni. A félelem jogos volt, hiszen a helyhez közel állomásoztak az orosz katonák. Senki, még a család sem tudhatott a titkos tanításról. A fiúnak mindent szóban kellett megtanulni, írásban nem jegyezhetett fel semmit.
Nagyapja elvitte unokáját a nojon kutuktu által alapított kolostorromokhoz is. Unokáját állandóan a ládák tanulmányozására és a gyűjtemény védelmére oktatta, fejben kellett megjegyezni, hogy a szentnek milyen tárgyai, eszközei voltak. Altangerel megtanult mindent, amit a nojon kutuktu tanított egykor. Arról, hogy a nagyapa mit is tanít valójában unokájának, arról senki sem tudott a családban egészen 1990-ig. Altangerel felnőtt korában sofőrnek állt, hogy minél több időt tölthessen vidéken, és a ládák és a szent egykori kolostorának közelében lehessen. Egykori munkahelyén mindenki úgy ismerte, mint munkakerülőt, aki állandóan vidéken tartózkodik.
Nagyapját mint feudális ellenzékit, néhányszor bevitték a helyi rendőrségre, hátha valamit megőrzött a szent hagyatékából. Tüdev azonban a többszöri vallatás ellenére semmit sem árult el.
A takilcsi legnagyobb adománya az volt, hogy még megérte az orosz katonák távozását és a buddhista vallás újbóli feléledését. 1984-ben Tüdev unokájára bízta a gyűjteményt, attól kezdve Altangerel teljes jogú takilcsi lett, ezt a feladatát 2019-ig végezte, amikor hirtelen meghalt. 1990-ben, az orosz katonák távozása és a rendszerváltás után a takilcsi azonnal előhozott két láda anyagot, és a helyi kultúrházban bemutatta. Akkor alig akartak neki hitelt adni, sokan hazugnak és csalónak tartották. Altangerel azonban egykori mestere elismerésért dolgozott: megalapította Szajnsandban a Rabzsaj múzeumot, Hamarijn Hijd helyén két templomot felépített. Az egykori kolostor együttes helyrehozatalára egy nagyszabású tervet dolgozott ki, amelyből a harmadik templom, a Fehér templom alapkőletételét a szent születésének 200 éves évfordulójára időzítettek. Tizenhárom év alatt Altangerel Mongólia egyik legjobban elismert embere lett. Megkapta Mongólia legmagasabb állami kitüntetését, az Arany Sarkcsillag rendet. A kitüntetést elfogadta, de hozzátette: nagyapámat azért kivégezték volna még néhány évtizede, amiért engem most kitüntették. Elmondása szerint számára nem az aktuális elismerések számítanak, hanem elődei áldozatos munkáját akarja folytatni.
Obrusánszky Borbála történész, néprajzkutató írása