Társulat és előadás lehet, hogy még nem, de a rendező, Ignacio García már járt hazánkban 2022 áprilisában, akkor a Nemzeti Színházban rendezett egy előadást, A kertész kutyáját. Most a finn drámaíró, Juha Joleka drámájának színpadi megvalósítását hozta el, amelyre Aurora Cano talált rá: az általa csaknem húsz éve igazgatott DramaFest égisze alatt, a Finnországgal való együttműködés során nyerte el tetszését ez a sallangoktól mentes darab. A DramaFestet kétévente rendezik meg, minden alkalommal más-más országgal szoros együttműködésben. A fesztivál célja a kortárs drámák kölcsönös fordítása, és népszerűsítése Mexikóban és a partnerországokban.

Ki is a fundamentalista?
Sok téma felmerülhet a nézőben az előadás után. A közönségtalálkozó kérdései főként a hitről és annak természetéről faggatták a művészeket, ám ezen túl érdemes egy sokkal prominensebb témáról is beszélni. A produkció meghatározó diskurzusát képezi az a kérdés, vajon meddig mehetünk el saját önmegvalósításunkban szavakban és tettekben úgy, hogy másnak ne okozzunk kárt? Hogyan lehet elfojtások nélkül szembenézni hiányosságainkkal és kezelni azokat? A fundamentalista a trauma drámája: a másnak és magunknak okozott traumáé. Egyúttal ez az önmegismerés előadása is, ahol azt láthatjuk, hogy másokkal nem fogunk tudni őszinték lenni, míg magunkhoz nem vagyunk azok. Saját olvasatom szerint az a fundamentalista, aki dogmatikusan elhitet önmagával valamit (bármit) annak érdekében, hogy ne kelljen szembenéznie önmagával. Könnyebb ideológiák mögé rejtőzni, mert akkor nem kell elgondolkodni a saját érzéseinken, döntéseink súlyán, és nem kell a traumafeldolgozás fájdalmas útját sem végigjárni.