Börtönt idéző kísértetkastélyba csöppenünk
Az Újvidéki Színház a III. Richárd című előadással szerepelt a 10. színházi olimpia programsorozat részeként a Pécsi Nemzeti Színházban. A produkció látványvilága önmagában sem mindennapi, a shakespeare-i dráma hangulatát felerősítve teremt börtönszerű világot, amelyből a díszlet, a kosztüm és a fények játéka teremt szürreális kísértetkastélyt. Valentin Szvetozarev és Szergej Szvetozarev díszlettervezők munkája szoros egységet alkot az Ivana Ristic által megálmodott jelmezekkel. A reneszánsz elemeket a fémes, illetve műbőr és latex jellegű anyagokkal keverő, steampunk összhatást keltő, sötét színtónusú öltözékbe bújtatott karakterek már az első perctől éreztetik azt az önmagából kifordult világot, amelybe csöppenünk. A rendező végig rendkívül erős, fotografikus képekkel dolgozik, a látvány erejével fokozva a színpadi játékot és a párbeszédeket. Intenzív adalék a színpadra szórt föld, amelynek motívuma és sajátos szaga végigkíséri a darab cselekményét, s amely egyszerre szolgál a címszereplőt övező erkölcsi rothadás szimbólumául, valamint a meggyilkoltak nyughelyének jeleként. Erre épül Richárd gyilkosságok tömkelege árán elért trónja is, s végül ebbe hullik vissza a főszereplő antihős.

Az utolsó pillanatig tart a címszereplő önmagára szórt átka
A Richárdot alakító Mészáros Árpád olyan szinten lényegül át szörnyszerű, mégis valósnak ható karakterébe, hogy egy-egy pillanatra egészen elfeledteti nézőivel saját emberi mivoltát, s mintegy ármánykodó, kétszínű, vérszomjas géppé alakul.
A végletekig menő gonoszság ábrázolásába ugyanakkor helyenként a szerepet és az előadást is árnyaló groteszk humor vegyül.
Karakterének ellenpontjaként jelenik meg a két leghangsúlyosabb nőalak, Lady Anna (Szabó Regina) és Erzsébet királyné (Crnkovity Gabriella). A színésznők által életre hívott erőteljes, fájdalommal teli karakterekhez hasonló ellenpólussá válik a Richárd mellett szinte a végletekig kitartó Buckingham (Ozsvár Róbert), aki az események előrehaladtával egyre inkább kezdi elveszíteni bizalmát a királyban. Az ő kivégzése ezért minden korábbinál kegyetlenebb módon jelenik meg. Rendkívül intenzív motívumként vonul végig az előadáson a király vérszomja és az ellenségnek kikiáltottak végletekig való megalázása, amely a színpadon a karakterek anyaszült meztelenre való lecsupaszításában jelenik meg, tovább fokozva az erőteljes képek megdöbbentő hatását.
A karakterét ijesztő pontossággal megformáló színész III. Richárdját figyelve végig az a benyomásunk támadhat, hogy a címszereplő hatalomért mindent feláldozó, mindenkin átgázoló, beteges, erőszakos és képmutató viselkedése önmaga iránti gyűlöletéből, testi fogyatékossága felett érzett dühéből fakad.
Egy-egy pillanatra felvillantja előttünk korlátoltságát, azonban az őt hajtó, a görög drámák hübriszét idéző, elvakult hatalomvágy mindvégig utat törni látszik, halottak sokaságát halmozva fel a címszereplő akaratának megvalósításáért. Már-már szánalmat kelt akaratának úttörését pánikszerűen féltő pusztítása, amely a legkisebb ellenkezést is ezerszeresen torol meg. A vérengző, mindenen és mindenkin átgázoló gonoszság már-már a túlzás határait feszegető ábrázolása egyre fokozza a végig jelen lévő feszültséget.