– A könyvillusztráció is határterület, és Révész Emese nagyon kedveli ezeket a művészetben, a kutatás területén is. Miért különleges élmény a Szép Magyar Könyv verseny zsűritagjának lenni?
– Egyrészt rálátást ad a könyvekre. A legkvalitásosabb művek nem mindig a nagy könyvesboltok polcain találhatók, megjelenhetnek kis kiadók kis példányszámú kincsei között is, és ez nagyon jó lehetőség a velük való találkozásra. 2022-ben például egy gyerekkönyv nyert, egy alternatív kiadótól (az Equibrilyum Kiadó Szerintemezazegész című könyve).
Fontos szempont az is, hogy a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülete úgy hívja össze a zsűrit, hogy nyomdászati, tervezőgrafikai szakemberek, valamint a vizuális terület egyéb képviselői is jelen legyenek benne. Érdekes hallani egy ilyen szakmai közegben egymás véleményét. Egy nyomdászati szakember nagyon pontosan meg tudja fogalmazni, hogy a könyv miért szép, ám ő a szövegtükörtől a tipográfiai elemekig mást és mást vizsgál. Én a művészettörténeti szempontot képviselem, esztétikai egységet keresve, mert a művészettörténész szemében sok száz év vizuális tapasztalata van benne. Albrecht Dürertől Kner Albertig átlátjuk a könyvek hagyományát, és egy nagy tradíció összefüggésrendszerében tudjuk őket elhelyezni. Ugyanakkor a kísérleti műveknek, az újdonságot jelentő vizuális elemeket hordozó köteteknek is fontos megjelennie. A mindenkori Szép Magyar Könyv zsűrijének szerintem az a dolga, hogy irányt mutasson.

– Miért lehet nehéz a döntés egy ilyen típusú verseny esetében?
– Számos művészi igénnyel megformált könyv jelenik meg a piacon, a végeredményt az is befolyásolja, hogy melyeket neveznek a kiadók a Szép Magyar Könyv versenyre. A „szép” szubjektív kategória, de a könyvművészet fél évezredes hagyományra visszatekintő művészeti ág. Azért fontos ez az ismétlődő megméretés, mert párbeszédre késztet bennünket, hiszen ilyenkor az újságíró arról faggatja az embert, hogy milyen is egy szép könyv. Ennek a versenynek az is a feladata, hogy tudatosítsa: amikor könyvet vásárolunk, nemcsak a beltartalom, hanem a külső csomagolás is fontos. Számít, hogy milyen a borító megformálása, milyen típusú papírra nyomták azt a könyvet, milyen a kötet esztétikai egysége. Hiszen egy könyv egyben művészeti tárgy is.