A Műcsarnok az Abszurd királyság – Az iskolakerülő művészet parodisztikus világa című kiállítás a patafizika témájához kapcsolódó hazai és európai képzőművészetbe nyújt betekintést, különös tekintettel Alfred Jarry Übü király című drámájának a képzőművészetre gyakorolt hatására. A patafizika a világ kifordított, képzeletbeli megoldásainak (ál)tudománya, amely Alfred Jarry francia drámaírótól származik. Jarry azonban nemcsak a színházművészetre, hanem a századforduló szimbolistáira és a XX. század első felének legnagyobb avantgárd alkotóira is nagy hatással volt.
Bonnard, Toulouse-Lautrec, Rousseau, Picasso alkottak Jarry által inspirálva, majd az 1948-ban létrejött, a patafizikának rendszert és folytonosságot adó, jórészt titokban tevékenykedő nemzetközi Patafizikus Kollégium révén óriási tábora alakult ki a patafizikával foglalkozó alkotóknak. A kollégium satrapái, azaz vezetői olyan személyek közül kerültek ki, mint Boris Vian, Raymond Queneau, Eugéne Ionesco, de közöttük találjuk Marcel Duchamp-ot, Joan Mirót, Max Ernstet, Jean Dubuffet-t, Maurits Cornelis Eschert és Umberto Ecót is.
A tárlat négy szekciója közül az első a patafizika és az avantgárd kapcsolatát vizsgálja a XX. század első felében. A második a patafizika jelenkori nemzetközi szerelmeseinek alkotásaira fókuszál. A harmadik a patafizikával foglalkozó hazai művészek alkotásaiból válogat, akiknek munkáiban az abszurd, a groteszk, az irónia és a hatalmat kijátszó egykori tűrt-tiltott szembeszállás nyilvánul meg. A negyedik rész a hazai színházi Übü király előadásokhoz kapcsolódó különleges vizuális elemekről mutat be válogatást az 1970-es évektől napjainkig.
A kiállítótérben az eredeti műalkotások és színházi anyagok mellett sok jelentős munka reprodukciókon és könyveken keresztül kerül bemutatásra. A kiállítás szeptember 17-ig várja a látogatókat.
Borítókép: Jelenet a kiállításból (Fotó: Mirkó István)