A világ legismertebb festménye Leonardo da Vinci itáliai polihisztor Mona Lisa című remekműve. A képen látható arc már a közösségi emlékezet része. Ám az talán kevésbé köztudott, hogy az alkotással majdnem egy időben, 1500 körül XII. Lajos megrendelésére elkészült a Mona Lisa férfi párjaként is emlegetett Salvator Mundi, amely Jézus Krisztust ábrázolja, aki jobb kezét áldásra emeli, míg bal kezében egy kristálygömböt tart.
E diófa táblára festett kép a művészettörténet legvitatottabb és legdrágábban eladott műalkotása.
A legvitatottabb, mert egyes szakértők úgy vélik, hogy nem vagy csak részben Leonardo munkája. A legdrágább, mert 2017-ben a New York-i Christie’s aukcióján rekordáron, több mint 450 millió dollárért vásárolta meg egy szaúdi herceg. Ennek a vitatott, rejtélyes táblaképnek a kalandos útjáról szól az Elveszett Leonardo című francia dokumentumfilm, amely sokkal inkább hordozza egy érdekfeszítő krimi sajátosságait, mint egy dokumentumfilmét.

Az Elveszett Leonardo című film a műkincs-kereskedelem kevésbé ismert oldalát mutatja be
Több száz éve foglalkoztatja a művészettörténészeket a kérdés, hogy valóban Leonardo festette-e a Salvator Mundit. Ám ahelyett, hogy ezt a kérdést végérvényesen tisztázná az Elveszett Leonardo című film, a műkincs-kereskedelem kevésbé ismert, sötét oldalát mutatja be, amelyben a politikáé, a presztízsharcé, a manipulációé és az emberi kapzsiságé a főszerep, nem pedig a műalkotásé. Mindezt látni egészen döbbenetes. A film számos kérdést felvet mind a Salvator Mundiról, mind a műkincs-kereskedelemről, de csupán töredékét válaszolja meg.
Bár eleinte úgy tűnik, az alkotás arra vállalkozik, hogy kiderítse: Leonardo festette-e a Salvator Mundit? Az egyszer lenyűgöző, máskor meghökkentő képsorok között azonban éppen erre nem derül fény.
Arról van szó ugyanis, hogy egészen a XIX. század végéig nem tudnak a Salvator Mundiról, 1900-ban egy neves angol műgyűjtő, Francis Cook tulajdonába kerül, majd 1958-ban a londoni Sotheby’s aukciósházban 45 fontért kel el. Ezután amerikai gyűjtőhöz kerül, 2005-ben pedig ismét elárverezik, hasonlóan alacsony összegért, mert másolatnak vélik.
Robert Simon és Alexander Parish egy online aukción bukkan rá, s csupán sejtik, hogy a festmény rengeteget ér.
Ők viszik el a New York-i Egyetem restaurátorprofesszorához, Dianne Dwyer Modestinihez, aki a független szakértőket kizárva nekilát a restaurálásnak, amellyel nem arat osztatlan sikert. Ennek ellenére ő beszél a legtöbbet a filmben a Salvator Mundiról, mellette megszólalnak Leonardo-szakértők, valamint a műalkotás egykori tulajdonosai is.