Egyszerű emberként, karba tett kézzel, a keresztnek dőlve áll a Golgota hegyén a néhány perce még megfeszített Krisztust alakító Berettyán Nándor a bazilika előtt megépített színpadon, Vidnyánszky Attila rendezésében. Némán figyel, miközben az egyik tanítvány, (Berettyán Sándor) elmeséli álombeli találkozását Jézussal.

Az epizód kapcsán a Szentírás ide vonatkozó sorai rémlenek fel: „Mert éheztem és ennem adtatok…”; „Ha eggyel megcselekedtétek, velem tettétek meg.” A darab itt beszél a leghatározottabban a közöttünk járó Krisztusról, de Vidnyánszky Attilát valójában kezdettől az eleven Krisztus-kép érdekli. Ekkor fakad ki a keserves krisztusi kiáltás: „Könyörüljetek rajtam keresztények”, mintegy kiszólásként a keresztény Európának.
A századok és kultúrkörök között ugráló, nagyszabású passiójáték azzal szembesít, hogy bár évszázadok óta énekeljük és visszük tovább a krisztusi történetet,
valójában ugyanúgy nem ismerjük fel a mellettünk elhaladó Krisztust, mint ahogyan kétezer évvel ezelőtt a Szentföldön sem fogadták el a Messiást.
Vidnyánszky Attila új erővel tölti meg és ötvözi a keresztút körül alakult színpadi hagyományokat, miközben szuggesztíven mutatja be a hit és a hitetlenség között vergődő emberiséget, a keresztény Európa válságát. Hatalmas kavalkád, amit az Istent kereső, majd eláruló, később hozzá visszataláló ember és az isteni jelenlét állandóságának dinamizmusa alakít.
A többrétegű előadás alapja, a Krisztus utolsó napjairól szóló bibliai történet, a 18. századi interpretációkat Szőcs Géza költői átirata, az 1999-ben írt Passió egészíti ki. Ehhez illesztették a néphagyományt, a Berecz András Kossuth-díjas mesemondó, népdalénekes által megszólaltatott vallásos népénekkel és a Magyar Nemzeti Táncegyüttes tagjai által előadott, Zsuráfszky Zoltán által irányított néptáncalapú koreográfiával.

Az idősíkok és kultúrkörök összefonódása nehéz vállalkozás, amely akkor lehet jó, ha hiteles, és működő átmenetet teremt közöttük a rendező. Minthogy Vidnyánszky Attila művészetére jellemző a tablószerű színpadi megjelenítés, a színpadi tömeg mozgatása, látványban és szimbólumokban bővelkedő, grandiózus látványvilágot készített.
Univerzális látomást, még úgy is, hogy a legtöbb elemében a székely kulturális hagyományra támaszkodik és a misztériumjátékra, amelynek elemeit szintén gyakorta használta korábbi rendezéseiben.
Visszatérő szimbólumok