Balla András egy tavalyi interjúban bevallotta: a biennálé elvonta alkotómunkájától. Ezzel magyarázható a 30-40 éves negatív síkfilmjei nagy száma, amelyeket nem dolgozott ki sok évtized alatt.

– Bevallom, nem emlékszem, mi van rajtuk – árulta el, s azt is: síkfilmre mindenekelőtt csendéleteket fotózott.
E sajátos csendéletekkel kapcsolatban pedig, amik lehetnek akár tájkép- vagy emberitest-részletek, megjegyezte, mesterét, Josef Sudeket követi. A cseh fotográfus 1989-es műcsarnoki kiállításán jött rá, hogy Sudek gyönyörű, részletgazdag felvételeit kizárólag síkfilmes technikával és kontakt másolással tudta elkészíteni.
Síkfilmnél, amely egyetlen fényérzékeny lemezt jelent, nem lehet hibázni.
Tulajdonképpen megcsinálom azt az egy képet, amit hetek alatt kigondoltam
– magyarázta Balla András, megjegyezve: Ádám című, 1986-os munkája évekig érett benne.
A fejében élő képek jó részét egy Linhof Technika fényképezőgép 4 x 5 inches lemezére rögzítette. Maga a gép, tartozékok függvényében több kiló, ehhez jön még az állvány, ha ritkábban 9 x 12 centiméteresre dolgozott, akkor segítséget kellett kérnie.
Számos olyan negatívja akad, amiket azért nem dolgozott ki, mert amikor elkészítette a felvételeket, még nem volt igazán érett arra, hogy megértse, miért is exponált.
– A biennálé rettentő sok időt elvitt, így nem tudtam foglalkozni a negatívokkal – jegyezte meg.
Mindamellett az Esztergomi Fotográfiai Biennálét életműve épp olyan fontos részének tartja.
– Helyet akartam adni minden törekvésnek, amit tiltottak, technikáknak, amelyek szokatlanok voltak – sorolta.
Alkotó énjének fontos területe volt az STB-csoport Sipeki Gyula és Tamási Péter társaságában. Vezetéknevük kezdőbetűiből összeállított mozaikszó egyúttal a „s a többi” rövidítése.
– A szocialista realizmust úgy hívtuk, szocialista irrealizmus. Ez nem tetszett az illetékeseknek. Ráadásul, amikor megcsináltuk a szoc.irrealista – akkori szóhasználattal: szocirealista – MTI képes híradókat, jött a botrány – emlékeztetett a fotográfus.