A magyar cirkuszigazgató a sajtótájékoztatón a rangos szakmai plénum és az újságírók előtt kifejtette: a cirkusz nem az a hely, ahol bántják az állatokat, sokkal inkább egy olyan helyszín, ahol meg tudjuk tanítani a gyerekeinket a felelős állattartás szabályaira. Arra, hogyan kell együtt élni az állatokkal, gondozni őket, nem utolsósorban pedig rávezet, hogy igen komoly felelősség a megszelídített állatok ápolása, ellátása, életterük figyelmes, gondos fenntartása.
A főigazgató Antoine de Saint-Exupéry Kis herceg című művének egyik fontos mondatát idézte:
Te egyszer s mindenkorra felelős lettél azért, amit megszelídítettél.
Felelős állattartóként ezt mindannyiunknak kötelessége betartani – vélte.
Fekete Péter elmondta: a statisztikák szerint világszerte minden harmadik családban, Magyarországon pedig minden második családban tartanak állatot. A gyerekeinket meg kell tanítani, hogy mekkora felelősséggel jár befogadni egy élőlényt. A kötelezettség irányukba nem csak addig tart, ameddig vágytunk rájuk vagy ameddig először játszottunk velük. E tekintetben is jó példával járnak előttünk a cirkuszi trénerek, akik az egész életüket az állataikkal töltik.
A cirkusz egy olyan hely, ahol nem bántják, hanem szeretik az állatokat, ezért ezektől a trénerektől el lehet tanulni az állatokkal való helyes bánásmódot – emelte ki a főigazgató.
Fekete Péter szerint a cirkuszokban évtizedes, gyakran évszázados tradíciókkal bíró családok hihetetlen tudást és tapasztalatot halmoztak fel az állatvédelem, az állattartás, valamint az állatokkal történő közös szakmai munka területén. Ismerik az állatokkal való együttélés minden csínját-bínját. Szükségünk van erre a tudásra, hogy továbbadjuk a felnövekvő generációknak a felelős állattartás alapjait – szögezte le.
Az internet és az online élet felerősödése kapcsán a főigazgató egyéni interjúban, újságírói kérdésre elmondta: a pandémia idején a cirkuszok kénytelenek voltak bezárni, online közvetítéseken követhették a nézők az előadásokat. Valóban komoly kérdés volt, hogy a vészhelyzet elmúltával visszatérnek-e a nézők az élő, megismételhetetlen, a pillanat varázsát jelentő műfajához, a pótolhatatlan élő cirkuszhoz.
Az idő Budapesten bebizonyította, hogy az egy térben, egy időben megélt, katarzison alapuló művészeti élményre mindenkinek óriási szüksége és igénye van. A Fővárosi Nagycirkusz dübörög, az előadások telt házzal futnak.
Kevés olyan cirkusz van a világon, ahol az év minden egyes hónapjában folyamatosan, heti öt napon át, napi két előadással, telt házzal futnak a műsorok. Ez a magyarországi cirkuszmegújítási folyamatok eredményességét bizonyítja, hiszen a cirkuszművészet társadalmi elismertsége kiemelkedően magas.
A főigazgató tapasztalata szerint az artisták produkcióit kiemelt figyelemmel és szeretettel kísérik a nézők; a művésztársak, a színészek, tánc- és zeneművészek pedig ugyanolyan tisztelettel tekintenek rájuk, gyakoriak a művészeti koprodukciók is.
A cirkusz a puszta emberi erővel megvalósítható csoda, ahol legyőzhetjük a gravitációt, ahol bebizonyíthatjuk, hogy „képesek vagyunk repülni, szárnyalni”, legyőzhetjük a mélységet. Az ezekhez szükséges alapot az egymásra figyelés, a folyamatos gyakorlás és munka jelenti.
Ez a fajta hozzáállás bárki számára elsajátítható, ez az út mindenki számára nyitva áll. A cirkusz a bizonyíték arra, hogy lehetetlen nem létezik, és ha az álmaink megvalósításáról van szó, kitartással, eltökéltséggel, kellő akarattal mindent cél elérhető és megvalósítható.
Az élő műfajt sosem fogja legyőzni a virtuális világ, amely eleinte érdekesnek tűnik, ám hamar ráununk majd, hiszen egyre inkább az élő előadás semmihez sem fogható izgalmára vágyunk, ezt keressük – zárta nyilatkozatát Fekete Péter Almatiban.