– Rövid internetes nézelődés után kiderítheti az érdeklődő, hogy ön évtizedek óta harcol a Hugo Chávez nevével fémjelzett politika ellen. Megjárta El Helicoide kínzásokról hírhedt börtönét, s több könyvet is írt a modern baloldali mozgalmakról. Legújabb könyve magyarul is megjelent, s a tusványosi szabadegyetemen, illetve az esztergomi MCC Feszten is tartottak pódiumbeszélgetést a kötet kapcsán. Mit mondott el a közönségnek?
– Arról beszéltem, hogy ez a könyv felszólítás arra, vegyük föl a harcot egy olyan támadás ellen, ami minden bizonnyal a a nyugati civilizáció legnagyobb kihívása. A múltban kívülről, többnyire fegyveresen támadtak ránk, de ez belülről érkezik, s nem fegyverrel, hanem gondolatokkal vívjuk. A kötetben szereplő Sao Pauló Fórumot 1990-ben Fidel Castro és Luis Inácio Lula da Silva brazil elnök alapította. A szervezet akkor 48 baloldali pártot és mozgalmat tömörített Latin-Amerikából és a Karib-térségből, de tagjainak száma 2019-re 200-ra nőtt, célja pedig az, hogy a kommunista, szocialista és antiimperialista politikát ráerőltesse az egész régióra, hozzá kell azonban tenni, hasonló folyamatok zajlanak az egész nyugati féltekén.
– Hogyan azonosítható a baloldali szervezetek által vívott kultúrharc?
– A kortárs baloldaliság civilizációnk alapjait próbálja újragondolni. Érdemes egy pillantást vetni a mozgalom eredetére, mert ott kapcsolódik egymáshoz a hagyományos, marxista kommunizmus és a modern baloldali kultúrharc. Antonio Gramsci olasz marxista filozófus felfedezte azt a tényt, hogy Marx világlátásában van egy hiba. Marx ugyanis a struktúrákra koncentrált, a termelési eszközökre, a javakra, az állam szerepére. Gramsci ezzel szemben azt állította, hogy ez önmagában nem működik. Ahhoz, hogy az új rendszer sikeres lehessen, nem a termelési és elosztási viszonyokat kell megváltoztatni, hanem a szellemi viszonyokat, a gondolatokat, a vallást, a nevelést, egyszóval a kultúrát. Gramsci azt javasolta, hogy a baloldal teremtsen kulturális hegemóniát, mert hitte, hogy végső soron a gondolatok fogják meghódítani a világot a marxizmus számra. Az őt követő gondolkodók, Herbert Marcuse és a frankfurti iskola más képviselői, Adorno, Horkheimer, Habermas és mások ki is dolgozzák azt a materialista, immanentista, azaz a jelenre koncentráló, az evilági lét primátusát hirdető és Isten létét elvető világnézetet, amit egyfajta újmarxizmusnak nevezhetünk.