A nemzetközi pályázat kiírásával a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) célja az volt, hogy a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemnek olyan rektora legyen, aki már Magyarországon kívül is tapasztalatot, elismerést szerzett, s aki visszaemeli az egyetemet a magyar zenei hagyományokat megillető helyre, hiszen az intézmény 2016-ban még nemzetközi előadó-művészeti rangsorok előkelő pozíciói közt szerepelt.

Az új iránnyal ment szembe az egyetem 24 fős szenátusa, amely a történteket ismerő források szerint nyíltan nem szakmai, hanem politikai szerepvállalást tanúsít. A törvényt is saját olvasata szerint értelmezi, mind a pályázat kiírása, mind pedig a rektorjelölt választása kapcsán.
Az intézményt vezető grémium teljesítményének hanyatlását a nyilvánosan hozzáférhető adatok is szemmel láthatóan bizonyítják, hiszen míg az egyetem a nemzetközi rangsorolásban 2016-ban még a 30. helyen szerepelt, 2023-ra ezt a pozíciót sikerült 21 hellyel hátrébb, az 51.-re süllyeszteniük. Mindezt úgy, hogy a teljesítményük növeléséhez szükséges feltételek adva voltak: a Zeneakadémia állami támogatása jócskán nőtt. 2018-ban 3,8 milliárd forintot, 2023-ban pedig már 4,3 milliárd forintot szavaztak meg a büdzséből az intézménynek.
Csák János kulturális miniszter a szakmai véleményeket is figyelembe véve kiterjesztett, új, nemzetközi pályázatot írt ki a Zeneakadémia rektori posztjára, amelyet mind a Magyar Zenei Tanács elnöksége, mind a Magyar Muzsikusok Szövetsége üdvözölt. A pályázat új elbírálásának határideje 2023. október 31-re módosult.
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorválasztása körüli anomáliák kapcsán több, ismert zenész, közéleti szereplő is megszólalt. Lapunknak nyilatkozott Bolyki György zenész, producer, a Bolyki Brothers tagja, a Kaposfest társalapítója, aki majd tíz évig a fesztivál igazgatója, ezt követően pedig a Liszt Ferenc Kamarazenekar igazgatója volt.
– Én azért próbálom ebben az új helyzetben az őszinte szembenézésre helyezni a hangsúlyt, mert sokkal jobb, ha mi, szakemberek találjuk meg a megoldást, mint ha a fenntartó kezd el tűnődni, vajon miért finanszírozná a világ egyik legjobb (és legdrágább) zenei képzési rendszerét az adófizetők pénzéből, ha utána az outputnál mindez arra elég, hogy a világ legjobb Zeneakadémiáinak rangsorában valahol az ötvenedik és századik hely között legyünk? Nincs itt valami alapvető probléma?
Értem én, hogy a Zeneakadémiát Liszt Ferenc szelleme védi, csak az a baj, hogy pénzt nem tud adni. A jelenlegi gazdasági helyzetben félő, hogy a fenntartó jogosan megkérdőjelezi, tudja és akarja-e finanszírozni ezt a rendszert, és végül védhetetlenné válik a mai zenei ökoszisztéma fenntartása. Mit hagyunk így örökségként a gyerekeinkre? Nekem ez a legnagyobb problémám
– fejtette ki álláspontját Bolyki György.