Érdemes néhány történetet tanulságképpen megvizsgálni az idei nyár turistaetikettje kapcsán, mind a külföldi helyzetet, mind pedig a hazai nyári szezont nézve a rosszul viselkedők turisták kapcsán.

Hol viselkedtek a turisták illetlenül?
Nem véletlenül háborognak Horvátországban, Olaszországban a helyiek: a rendbontó országjárók száma egyre nő. A döbbenetes turistainvázió a top úti célnak számító, a víz alá merülés rémével fenyegetett Velence városát minden évben ellepi, de ugyanez érvényes a Trónok harca forgatási helyszíneként elhíresült szépséges Dubrovnikra vagy éppen Mallorca szigetére, illetve Balira. E helyeken igencsak megunták már a rengeteg külföldi utazót, akiktől mozdulni is alig lehet az utcákon, tereken. Érthető hát, hogy például Bali szigetén a botrányosan viselkedő, szent helyeket sem tisztelő turisták miatt készült egy többoldalas ismertető, amelyet minden odaérkező kezébe odanyomnak, hogy elejét vegyék a hasonló incidenseknek. Legalábbis megpróbálják...
Hogyan kell viselkedni szent helyeken?
Azt hihetnénk, hogy ez a kérdés felesleges, mert az alapvető viselkedési normákra figyelni ezeken a helyeken elvárható, ám sajnos nem így van. Általában a szakrális helyszíneken a helyi turisztikai irodák előre tájékoztatnak arról, hogy illik tiszteletben tartani ezeket: a helyes viselet és a visszafogott magatartás nem is kellene, hogy kérdés legyen. Ezt a legtöbb országban táblákkal, ismertetőkkel, valamint az útikönyvekben feltüntetett információkkal szokás jelezni, hogy senkit ne érjen meglepetés. Mégis, hihetetlen, hogy az illetlen viselkedés, azaz a vetkőzés, a hangoskodás, az agresszív megnyilvánulások ma is előfordulnak egy-egy templomban vagy kegyhelyen. Szerencsére a turisták többségének egyértelmű, hogy ilyenkor illik halkan beszélni, a testünk legnagyobb részét ruházattal eltakarni, valamint a tisztaságra is oda kell figyelni.

Hogyan kell viselkedni a repülőn?
Rövidebb vagy hosszabb repülőút esetében is érvényes az alapvető szabály: igyekezzünk nem zavarni egymást, ha már egy légtérben kell eltölteni az időt számos idegen utazóval. Az udvarias viselkedés szabályairól itt sem feledkezhetünk meg, ide tartozik egymás térfelének tiszteletben tartása, a hangos zenehallgatás és a hangos beszéd mellőzése. Egyébként a személyzet pontosan azért van a repülőkön, hogy adott esetben hozzájuk fordulhasson, akinek kérdése vagy gondja van – ezért érdemes velük is problémamentes kapcsolatot fenntartani, ahogyan a mellettünk ülőkkel is. A késések, esetleges járatkimaradások vagy a poggyász elvesztése kapcsán pedig jobban tesszük, ha előre utánaolvasunk a lehetőségeknek, ne érjen bennünket váratlanul egy-egy ilyen helyzet, és ez ne adjon okot nézeteltérésekre a többi utassal.