Giccs minden mennyiségben
A giccsadó egészen különleges helyet foglal el a magyar jogtörténetben, mindössze 1971 és 1983 között létezett, sem előtte, sem utána nem ismerünk efféle adónemet. Annak azonban, hogy 1971. december 17-én a művelődésügyi miniszter első helyettese, Orbán László (többi között ő mondott beszédet az állampárt Tudományos és Kulturális Osztályának helyettes vezetőjeként 1956. október 6-án Rajk László és társai újratemetésén, ami egyfajta rendszerellenes néma tüntetéssé vált) aláírja ezt a könnyűzenét hátrányosan érintő művelődésügyi miniszteri rendeletet, voltak előzményei, amelyek a pártállam különböző hatalmi fórumain való megnyilvánulásokban öltöttek testet. Ez érhető tetten például akkor, amikor a Magyar Rádió 1960-ban beszámolt szórakoztató politikájáról az MSZMP KB Agitációs és Propaganda Osztályának, amelyben azt írták, hogy a tánczenében sikerült a giccset, az ízléstelenséget és az egészségtelen érzelgősséget – ahogy fogalmaztak – visszaszorítaniuk, valamint kijelentették, hogy a Táncdal- és Sanzonbizottság által jóváhagyottak közül sem játszottak mindent, mert „az ott elfogadottaknak elég jelentős része kihull a mi rádiós-rostánkon.”
De az MSZMP KB Tudományos és Kulturális Osztályának (TKO) 1957. december 14-ei ülésén elhangzottak is arról szóltak, hogy a giccset minden módon száműzzék a művészeti életből. Persze azt, hogy mit kell giccs alatt érteni, egyértelműen a kommunisták határozták meg, ahonnan már csak egy lépés volt annak kimondása, hogy az ebbe a tárgykörbe tartozó alkotások nem érdemelnek annyi gázsit, mint „komolyabb” pályatársaik. Azt írták:
gondoskodni kell arról, hogy a társadalmunkat támogató, művészileg értékes műveket jobban honoráljuk, mint azokat, amelyek sem egyik, sem másik szempontból nem olyan jelentősek. A szubvencionálás rendszerében is érvényesülnie kell ennek a szempontnak. Anyagilag is jobban támogassuk a szocialista realista alkotások létrehozóit, a magas színvonalú alkotói munkát. Nagyon határozottan fel kell lépni viszont minden ellenséges irányzat vagy értéktelen munka anyagi támogatása ellen. A díjazásnak olyan rendszerét kell megvalósítani, amelyik megakadályozza a giccs, a selejt terjedését.
Ami tehát giccs – így a pártállami verdikt –, az már nem is képviselhet értéket, azt ki lehet dobni a kultúra szemétdombjára, és az ilyenek még csak nem is érdemlik meg, hogy magas, vagy akár csak az átlagnak megfelelő fellépti díjat kapjanak, ezért aztán kijelentették:
Gyakran találkozunk a művészetek területén anyagi erőforrásainkkal arányban nem álló igényekkel. A művészek közt, a művészeti közvéleményben s az állami intézményeknél olyan szellemet kell megteremteni, amely elutasítja az ilyenfajta jelenségeket, magatartást.
Meg is lett ezeknek a kijelentéseknek a következménye, ezért is vezették be a giccsadót.