Csongor és Tünde a mozivászonra kerül

Henrik Irén operatőrt, Dargay Attila özvegyét a készülő Csongor és Tünde című animációs filmről kérdeztük. Az eredeti filmtervet és forgatókönyvet még 1972-ben készítette Dargay Attila. Most – több mint ötven évvel később – megvalósulni látszik a nagy mű. A Cinemon gyártásában jövőre kerülhet mozikba a Csongor és Tünde.

2023. 10. 24. 12:30
Henrik Irén
Henrik Irén operatőr, Dargay Attila özvegye Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Henrik Irén beszámol arról, hogy egykoron a betegséggel küzdő férjének megígérte, hogy a Csongor és Tünde filmtervét igyekszik megvalósítani. Ha az eredeti Dargay-féle forgatókönyvtől némiképpen eltérően is, de ez a régóta dédelgetett álom végre megvalósulni látszik. Már több mint egy éve zajlanak a film készítésének munkálatai.

Csongor és Tünde
Készül a Csongor és Tünde rajzfilm. Dargay Attila mára már megsárgult figuratervén Mirigy alakja látható. Fotó: Kurucz Árpád

Örül a lelkem, hogy annyi évtized után, sok-sok variáció, filmterv és a forgatókönyv létrejötte után elkészülhet a Csongor és Tünde.

– osztotta meg velünk Henrik Irén.

Dargay Attila is tisztában volt azzal, hogy az irodalmi mű rajzfilmes adaptációja nem könnyű feladat, hiszen a Vörösmarty Mihály-féle változat XIX. századi nyelvezete jelentősen különbözik a mai fiatalokétól.

Vörösmarty szövege fantasztikusan gyönyörű, csodálatos műalkotás, de a mai kor számára nehezen értelmezhető. Fárasztó filmet pedig nincs értelme készíteni

– mondja, majd hozzáteszi: ez az oka annak, hogy nem az eredeti, Vörösmarty által megírt szöveg fog elhangozni a filmben. Kiemeli, hogy segíteni kell a széphistória jelenkori megértését, hiszen a film mégiscsak a gyermekeknek szól, akik a széphistórián keresztül ismerik meg azokat az egyetemes emberi értékeket, amelyek ma is éppúgy aktuálisak, mint két évszázaddal ezelőtt. Ebben sokat segített a forgatókönyvíró, Balassa Krisztián, aki alaposan elemezte Vörösmarty művét, Dargay képes forgatókönyvét, és Henrik Irén szempontjait is figyelembe vette.

Henrik Irén bízik abban, hogy a rajzfilm sikeres lesz, és sok fiatalt fog arra ösztönözni, hogy az eredeti irodalmi alkotást is alaposabban megismerje.

Emlékeztetett arra, hogy a rendszerváltás előtt a rajzfilmeket még a gyártási folyamatok előtt rendkívül precízen elbírálták a minisztériumban. Akkor az egyik legfontosabb szempont az volt, hogy a film klasszikus irodalmi művet dolgozzon fel. A János vitéz, a Lúdas Matyi és a Vuk is így kapott zöld utat a megvalósításhoz. Az irodalmi besorolás nemcsak azért volt előnyös, mert eleve közismert és sikeres alkotásokat dolgoztak fel, hanem azért is, mert az alapján meghatározhatták a nézők korosztályát is. Meglátása szerint azért is lehettek sikeresek – és sikeresek ma is – ezek a filmek, mert tudatosan egy-egy korosztály számára készültek.

Henrik Irén
Henrik Irén operatőr a Csongor és Tünde egykori filmterveit nézi. Fotó: Kurucz Árpád


Csongor és Tünde


Hangsúlyozza, hogy a korosztály meghatározása ma is lényegi kérdés, mivel azon múlik a film sorsa. Henrik Irén bízik abban, hogy olyan, kicsiknek és nagyoknak is élvezetes családi filmet sikerül készíteniük, amely megidéz valamit a hagyományos rajzfilmek világából, egy olyan művet, amely képes lesz nemcsak üzeneteket átadni, tanítani, de megmosolyogtatni is a nézőket.

Örömmel lapozza fel férje régi figuraterveit. Megkülönböztetett szeretettel beszél a három komisz ördögfióka – Kurrah, Berreh és Duzzog – alakjairól, akik férje kedvencei voltak. 

Henrik Irén bízik abban, hogy a Dargay Attila filmjeire oly jellemző humor és derű a megvalósult filmen is vissza köszön majd.

Változik a közönség ízlése, változnak a stílusok, más értékek kerülnek előtérbe, mint korábban, ebben a helyzetben talán a humor nyújthat kapaszkodót

– hozzáteszi, hogy minden kor megalkotja azokat a karaktereket, amelyekkel azonosulni tud, akiket mintaképnek fogad el. Ezt felismerni és ez alapján alkotni a következő generáció számára igazi kihívást jelent. Beszámol arról is, hogy megváltoztak a filmnézési szokások, gyakorta nem is marad idő közös családi mozizásra. Nemcsak a gyermekek, hanem a mai szülőkorosztály is türelmetlenebb, gyorsabb ritmusú filmet vár el. Sőt nem csak a nézők, az alkotók és a gyártási folyamatok is nagyban megváltoztak. Nemcsak az eredeti forgatókönyv ment át óriási átalakuláson, hanem férje halála óta az animációs filmkészítés területe is.

Mindig kicsit ellenkezek a rajzolókkal, akik modernebb stílusban rajzolják át a figurákat. Feltehetőleg igazuk lesz, de azért én igyekeznék minél többet átmenteni a férjem eredeti elképzeléseiből

– majd hozzáteszi, hogy Csongor és Tünde karaktere kicsit más lesz, mint amit a férje elképzelt, de Mirigy és a három ördög alakja változatlan marad, amelyért nagyon hálás a film készítőinek és a két rendezőnek, Máli Csabának is Pálfi Zsoltnak, akik ezen kérését tiszteletben tartották.

– Nyolcvanhat évesen, amit tudok megteszek azért, hogy sikeres film születhessen. Kívánom, hogy mind az a sok idő és energia, amit beletett a férjem és a készítők, az megtérüljön. Rendkívül hálás vagyok azért a kiváló csapatért, amely azon dolgozik, hogy a produkció elkészüljön és minél sikeresebb legyen – majd hozzátette, hogy türelmetlenül várja a film jövő évre tervezett bemutatását.


Borítókép: Henrik Irén operatőr férje, Dargay Attila figuraterveivel (Fotó: Kurucz Árpád)

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.