Izgalmas témákkal várta a nézőket a Kritika című tévéműsor legutóbbi adása
Az M5 csatorna Kritika című műsorának november 3-i adásában – amelynek többek között Lengyel Emese kulturális újságíró, lapunk munkatársa is vendége volt – egyebek mellett a Budapesti Operettszínház által a magyar operett napja alkalmából rendezett gáláról is beszélgettek a műsor készítői.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Amint az a műsorban is elhangzott, Kálmán Imre születésének, illetve Lehár Ferenc halálának napját, október 24-ét a szerzők iránti tiszteletből a magyar operett napjává nyilvánították. Az emléknapot a Budapesti Operettszínház művészei hagyományosan minden évben nagyszabású gálaműsorral ünneplik. A műsor vendégei – Szendy Szilvi színművész és Lengyel Emese kulturális újságíró, kultúrakutató – egyebek mellett arról is meséltek, hogy mennyit változott megszületése óta az operett műfaja. Szendy Szilvi véleménye szerint rengeteget, hiszen mint mondta, az avantgárd stílus, illetve a rendezői színházi koncepció nehezen egyeztethető össze egymással.
– Az operettjátszás színészcentrikus műfaj. Az említett két szerzőnek, Kálmán Imrének és Lehár Ferencnek nagyon-nagyon sokat köszönhetünk – emlékeztetett a művésznő. Lengyel Emese kulturális újságíró egyebek mellett arra hívta fel a figyelmet, hogy az operett műfaj megszületéséhez és fejlődéséhez szükség volt a fejlődő nagyvárosokra, hiszen ez egy városi, tömegkulturális műfaj.
A magyarországi operettjátszás szempontjából azt is érdemes megjegyeznünk, hogy Pest-Buda színházaiban először nem magyar operetteket játszottak, hanem import művek érkeztek meg ide. Először francia, majd bécsi operettek, és csak utána találta meg a magyar operett a saját útját
Szendy Szilvi a műsorban arra is felhívta a figyelmet az operettnek mindig nagyon erős társadalombíráló kritikai jellege volt, és vannak színházak, ahol a mai napig felhasználják a műfajt arra, hogy nagyon kemény kritikai bírálatot fogalmazzanak meg. Lengyel Emese ezzel kapcsolatban magyarázattal is szolgált. Mint mondta, Franciaországban elsősorban a második császárságot, az Osztrák–Magyar Monarchiában pedig a nemességet bírálták bújtatottan ezek a művek, miközben az etnikailag és kulturálisan sokszínű lakosságot is kiszolgálták. A két meghívott vendég mesélt az Álom, álom című, Homonnay Zsolt által rendezett gálaműsorról is, amelyben a legismertebb operettmelódiák hangzanak.
– Homonnay Zsolt nagyon érzékenyen nyúlt ehhez a gálaműsorhoz, amelyben „megjelent” Kálmán Imre és Lehár Ferenc, akik már a túlvilágon találkoztak egymással. Dialógusok szakították meg a zenei blokkokat, és ez a két nagyszerű, zseniális ember beszélgetett egymással – osztotta meg a nézőkkel Szendy Szilvi, hozzátéve, hogy a gálaműsor nézői nagyon sokat megtudhatnak ennek a két embernek az életéről. Lengyel Emese hozzátette, hogy az volt az egész gálának a szervező ereje, hogy Kálmán Imre, Lehár Ferenc megtestesül a színpadon, és beszélgetésük során megtalálják a közösnek vélt pontokat az életükben.
– Szerintem ettől tud több lenni, mint egy egyszerű gála: kőkemény munka és kőkemény, átgondolt rendezői, dramaturgiai koncepció van mögötte – hangsúlyozta az újságíró. A beszélgetés során szó esett még számos más érdekességről, köztük arról, hogy mi a különbség az operett és az opera között, és hogyan kapcsolódik egymáshoz ez a két rétegműfaj, illetve hogy miért nyilvánították hungarikummá az operett műfajt.
A műsor második felében a Liszt-ünnep került a figyelem középpontjába. Mint elhangzott, október folyamán zenetörténeti jelentőségű bemutatók, legendás együttesek, kortárs produkciók idézték meg Liszt szellemiségét a III. Liszt-ünnep nemzetközi kulturális fesztiválon. Az összművészeti eseménysorozat vendégei mind a Liszt-életérzés modernkori képviselői voltak, hiszen Liszt Ferenc hatása nem csak kétszáz évvel ezelőtt, de napjainkban is tisztán érezhető.
Ősbemutatókkal a világ számos pontjáról érkező társulatokkal és szólistákkal, kifejezetten a fesztiválra létrehozott új produkciókkal, ingyenes orgonakoncertekkel, színházi és táncelőadásokkal, jazz- és könnyűzenei formációk fellépéseivel, irodalmi, képzőművészeti és könnyűzenei programokkal lepte meg a főváros kulturális életét 16 napon át a Liszt-ünnep nemzetközi kulturális fesztivál, amelynek kapcsán László Ferenccel beszélgetett a műsorvezető egyebek mellett arról, hogy a Magyar Zene Házában a 100 éve született Ligeti Györgynek két legfontosabb zongoraciklusát hallhatta a közönség. A kultúrtörténész kiemelte: Ligetiben volt annyi önirónia és volt annyi humorérzék, hogy érezze azt, hogy a különböző irányzatokhoz való csatlakozás az ő szintjén nem annyira hozzátenne, mint inkább elvenne a sikerből, ezért mindvégig saját utat járt be.
Ezért van az, hogy ő még azt is megengedhette magának, hogy visszakanyarodásokat is tegyen egyes műveiben, és ez tette egyszersmind azzá a műveit, aminek mi halljuk most őket, vagyis olyan klasszikus műveknek, amelyeket ma már úgy hallgatunk, ahogy Bartók műveit
– mondta László Ferenc kultúrtörténész.
Szó esett arról is, hogy a rendezvénysorozaton Kurtág György operáját is meghallgathatta a közönség, ami egy igazán különleges esemény. Hogy miért? Egyebek mellett erre is választ ad a Kritika című műsor legutóbbi adása, amely a Médiaklikk.hu oldalon nézhető vissza.
Borítókép: Szendy Szilvi és Lengyel Emese a M5 Kritika című műsorában az Operettszínház gálájáról beszéltek (Forrás: M5)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.