Fekete karácsony (1974)
A filmtörténészek nem igazán tudnak dűlőre jutni abban a kérdésben, melyik alkotás is teremtette meg a slasher műfaját, azaz azt a típusú horrort, amelyben egy általában álarcot viselő gyilkos sorra szedi az áldozatait. Vannak, akik az 1960-as Psychótól vagy az ugyanabban az évben bemutatott Kameralestől eredeztetik, mások John Carpenter klasszikusát, a Halloweent nevezik meg, utóbbiak azonban biztosan tévednek, mert a négy évvel korábbi Fekete karácsonyban már fellelhetők mindazok a momentumok, amelyek a stílus fő jellemzői. Az 1974-es műben egy álarcos fickó a karácsonyi szünet előtt kollégista lányokat zaklat, eleinte csak telefonon, majd sorra levadássza őket.
Bob Clark rendezése jéghideg és szorongató, ez egyebek mellett abból is fakad, hogy hiányzik belőle az a fajta ,,menőség”, ami a Péntek 13-, az említett Halloween- vagy a Sikoly-franchise gyilkosait jellemezte.
Filmtörténelmileg megkerülhetetlen horror, de mai szemmel már inkább csak kellemetlen hangulatú, mintsem ijesztő. A Fekete karácsonyt egyébként két alkalommal – 2006-ban és 2019-ben – is remake-elték, de egyik friss verzió nézhetetlenebb, mint a másik.
Csendes éj, halálos éj (1984)
Mint említettük, a Fekete karácsonnyal legkésőbb megszületett a slasher műfaja és az, hogy milyen hisztéria övezte a zsánert Amerikában, itthonról nézve nagyjából elképzelhetetlen: 1981-ben az év legnagyobb bevételt termelt filmjeinek kereken a fele tartozott a horror eme leágazásához.
Nem véletlenül, a hasonló alkotások relatív alacsony költségvetésből megvalósíthatók, így azok könnyedén visszatermelik a rájuk szánt összeg sokszorosát; ha mindezt karácsonyi tematikával is megfejelik, akkor már garantált a bombaüzlet. A Csendes éj, halálos éj főszereplője egy férfi, aki árvaházban nőtt fel azután, hogy a szüleit megölte egy télapónak öltözött figura, a traumától sosem szabadult meg, így amikor bolti előadóként arra kéri a főnöke, öltözzön be Mikulásnak, a régi emlékek tébolyult dühvé formálódnak, baltát ragad és gyilkolni kezd. Egy hasonló olcsó B kategóriás filmtől nem érdemes sokat remélni, Charles E. Sellier Jr. rendezése ezeket a nem túl nívós elvárásokat azonban gond nélkül teljesíti, a nyolcvanperces játékidő lendületesen lepereg és egy-egy emlékezetes halálnemet is láthatunk. A produkció egyébként négy – rosszabbnál rosszabb – folytatást is megélt, majd 2012-ben egy szintén gyenge remake is készült belőle.