A magyar filmszakma számára értelmezhetetlen „képződmény” a női operatőr – állapította meg Csepeli Eszter a Kultúra.hu-nak adott interjúban. A lap a Szemem fénye című új magyar nagyjátékfilm forgatási szünetében beszélgetett a művésszel.
– Fizikailag és mentálisan heteken keresztül, napi tíz-tizenkét óra hosszat topon kell lennem – mondta az operatőr. A művész tizenévesen fotózott, gimnazistaként kezdett képeket nagyítani, majd Kende János osztályába került, és mint mondja, a kezdeti szenvedély ma is hajtja. Für Anikó és Vilmányi Benett a főszereplői, és Mayer Bernadette, a 2019-es Inkubátorprogram egyik győztese rendezi azt a filmet, amin most dolgozik. Mint elmondta, a film anya és fia közti kényszerű szimbiózisról szól.
Azt az időszakot látjuk kettejük életéből, amikor az egyes típusú diabéteszben szenvedő anya látása rohamosan romlani kezd, végül pedig teljesen elvész. A fiú, aki éppen apává válik, szeretne a felesége mellett lenni, de mivel az anyjának is egyre nagyobb szüksége van rá, kutyaszorítóba kerül. E drámai szituáció feloldásának folyamatáról szól a film.
– A vakság ábrázolása operatőrként hihetetlen kihívások elé állított. Rettentő izgalmas a sötétséget ábrázolnom, hiszen én elsősorban fényekkel foglalkozom. Külön fénydramaturgiát is írtunk, amit, azt hiszem, sikerült szépen végigvinnünk. Ritkán adatik meg egy operatőr életében, hogy ennyire hangsúlyosan dolgozhat ezekkel az eszközökkel: hogy a fények és a színek egy filmben főszereplőkké válnak – mondta az operatőr.
A sors különös fordulata, hogy Csepeli Eszter ugyanebben a témában egy amerikai vígjátékot is forgatott nemrég. A Quarter című film főszereplője, írója és társrendezője Kelsey Bascom, és mások mellett Brooke Shields is játszik benne.
– Valójában az egész Amerikában töltött évet sokként éltem meg, rengeteg minden történt ott velem. Az is hihetetlen élmény volt, amikor Eric Robertset fényképeztem, aki anno Mickey Rourke-kal együtt az élvonalban játszott – osztotta meg emlékeit a művész. Az amerikai karrierjének alakulásáról szólva elmondta, az Egyesült Államokban egyre többet beszélnek arról, hogy az operatőrök mindössze öt százaléka nő.
– Felmerült a kérdés, hogy miért nem tükrözi a stábok összetétele az amerikai társadalomét. Az Egyesült Államokban élők nagyon érzékenyek az ilyen témákra, rendkívül fontosnak tartják az egyenlőséget.
Magyarországon viszont nem tekintik ezt problémának; nincs ilyen kérdés, mert senki sem veti fel.
Rachel Morrison, az első Oscar-díjra jelölt női operatőr és sok más neves filmes állt az ügy mellé. 2013–2015 táján végül a piac is reagált, ezért elkezdtem azon gondolkodni, hogy mi van, ha nem itthon próbálok meg betörni a filmvilágba? 2019-ben rengeteg utánajárás, utazás, kapcsolatrendszer-építés, szóval kitartó munka eredményeként megkaptam az amerikai művészvízumot – mesélte az interjúban.
A Covid-járvány megállította a karrierjét, végül egy ösztöndíjnak köszönhetően
az USA ötödik legjobb filmes iskolájában kötött ki mint kutató és tanár. Végül titkos vágyai is teljesültek: szerzett egy jó ügynököt, és amerikai nagyjátékfilmet forgatott.
– Jelenleg a CAA-nél, a világ egyik legnagyobb ügynökségénél vagyok, és ugyanaz a reklámfilmes ügynököm, aki Pados Gyulát és sok híres amerikai operatőrt is képvisel–mondta el az alkotó.