A magyar filmszakma számára értelmezhetetlen „képződmény” a női operatőr – állapította meg Csepeli Eszter a Kultúra.hu-nak adott interjúban. A lap a Szemem fénye című új magyar nagyjátékfilm forgatási szünetében beszélgetett a művésszel.

– Fizikailag és mentálisan heteken keresztül, napi tíz-tizenkét óra hosszat topon kell lennem – mondta az operatőr. A művész tizenévesen fotózott, gimnazistaként kezdett képeket nagyítani, majd Kende János osztályába került, és mint mondja, a kezdeti szenvedély ma is hajtja. Für Anikó és Vilmányi Benett a főszereplői, és Mayer Bernadette, a 2019-es Inkubátorprogram egyik győztese rendezi azt a filmet, amin most dolgozik. Mint elmondta, a film anya és fia közti kényszerű szimbiózisról szól.
Azt az időszakot látjuk kettejük életéből, amikor az egyes típusú diabéteszben szenvedő anya látása rohamosan romlani kezd, végül pedig teljesen elvész. A fiú, aki éppen apává válik, szeretne a felesége mellett lenni, de mivel az anyjának is egyre nagyobb szüksége van rá, kutyaszorítóba kerül. E drámai szituáció feloldásának folyamatáról szól a film.
– A vakság ábrázolása operatőrként hihetetlen kihívások elé állított. Rettentő izgalmas a sötétséget ábrázolnom, hiszen én elsősorban fényekkel foglalkozom. Külön fénydramaturgiát is írtunk, amit, azt hiszem, sikerült szépen végigvinnünk. Ritkán adatik meg egy operatőr életében, hogy ennyire hangsúlyosan dolgozhat ezekkel az eszközökkel: hogy a fények és a színek egy filmben főszereplőkké válnak – mondta az operatőr.
A sors különös fordulata, hogy Csepeli Eszter ugyanebben a témában egy amerikai vígjátékot is forgatott nemrég. A Quarter című film főszereplője, írója és társrendezője Kelsey Bascom, és mások mellett Brooke Shields is játszik benne.

– Valójában az egész Amerikában töltött évet sokként éltem meg, rengeteg minden történt ott velem. Az is hihetetlen élmény volt, amikor Eric Robertset fényképeztem, aki anno Mickey Rourke-kal együtt az élvonalban játszott – osztotta meg emlékeit a művész. Az amerikai karrierjének alakulásáról szólva elmondta, az Egyesült Államokban egyre többet beszélnek arról, hogy az operatőrök mindössze öt százaléka nő.