− Az immár húszéves névfordulóját ünneplő Pannon Filharmonikusok vezető karmestere Bogányi Tibor volt, aki továbbra is első állandó vendégkarmester marad. A zenekar élére azonban most Kesselyák Gergely érkezett a maga különleges zenei küldetésével. Hogyan készült erre a megmérettetésre ön, aki négyéves kora óta karmester akar lenni?
−A karmester minden próbán megmérettetik: amikor kiáll a zenekar elé és felemeli a kezét, az első avizónál a zenekar már tudja, hogy mire számíthat. Ez a zenekar pedig nem ismeretlen számomra, hiszen többször is koncerteztem velük, operát is játszottam velük, például a Gianni Schicchit és a Boleyn Annát is dirigáltam Pécsett, sok évvel ezelőtt. A zenészeket is ismerem, ők is engem, hiszen utoljára 2023 márciusában koncerteztünk együtt: Alekszej Ribnyikov 6. szimfóniáját játszottuk, azaz akkor már nagyjából azokat a húrokat pengettem, amelyeket azóta is szeretnék: a szép kortárs és XX. századi zenét szeretném velük rehabilitálni.
− Mit szeretne a közönségnek a XX. század elfelejtett zenei világából megmutatni? Így fogalmazott erről korábban: „A közös munkában a XX. századi szimfonikus és operaműveket keresem majd…”
− Örök témám, amelyhez előbb-utóbb eljutok a beszélgetések során: nagy bűne az elmúlt százhúsz év művészetideológusainak, kritikusainak, döntéshozóinak, hogy mesterségesen eltávolították a közönséget a zenekultúrától. A cél az volt, hogy a közönség ne érezze, hogy a zene neki szól. A XX. század elidegenítő ideológiájának lényege, hogy elhitették a szerzővel, hogy ha belső ösztöneinek engedelmeskedve alkot, az populizmus. Egyáltalán nem populizmus olyat írni, amit a közönség meg is ért, ez volna az alkotó dolga. Ugyanakkor a XX. században is volt egy olyan művészkisebbség, amely hallgatott a szívére, a küldetésére, és a szélesebb közönségnek írt. Még a miskolci Bartók Plusz Operafesztiválon ástam bele ebbe magam, elolvastam például Nino Rota operabemutatóiról a kritikákat. A bemutatókat rémesen lehúzzák, pedig zseniális darabjai vannak!
Ha ezeket ismertük volna mint kortárs műveket, akkor ma másképp állna a közönség nagy része a kortárs opera műfajához. Úgy érzem, ezeket a közönséghez szóló műveket rehabilitálni kell.
A nemzetközi hírű Alekszej Ribnyikov is olyan szerző, aki tudatosan a közönséghez kíván szólni, ezért szeretem a műveit dirigálni. Jó kapcsolatban vagyunk: megtisztelő számomra, hogy sokszor jön Magyarországra, a miskolci operafesztiválra is rendszeresen ellátogatott. Itt jegyzem meg, hogy magyar zeneszerző kortársaink közül, hála Istennek, mára meglehetősen sokan alkotnak ebben a szellemben. Kicsi ország, kicsi szakma vagyunk, nem szeretnék senkit megsérteni egy óhatatlanul hiányosra sikeredő felsorolással, de rendkívül fontos, magas rendű feladatot teljesítenek.