A történet 1937-ben kezdődik, amikor húsz évvel korábban Spanyolországban, a második világháború kellős közepén alapított Balenciaga-ház Párizsba érkezik. A sorozat gyönyörűen ábrázolja a tervező életét, tele a legemlékezetesebb munkáinak hihetetlen újraalkotásaival. Ez bizonyosan nem volt könnyű feladat Bina Daigeler jelmeztervező számára, ugyanis miközben a semmiből újjáépítette Balenciaga legismertebb kifutós megjelenéseit, a szereplőgárda öltöztetése is feladata volt.
A harminc évet felölelő minisorozatot egy életútinterjú tartja egyben, bár ez a keretrendszer nem sokat ad a sztorihoz, csupán akkor nyer értelmet, amikor kirajzolódik, hogy a tervező mennyire tartózkodott a sajtótól világ életben.
Alberto San Juan zseniális eleganciával alakítja Cristóbal Balenciagát, egy rejtélyes és rendkívül tehetséges férfit, aki szembeszállt az akkori társadalmi konvenciókkal és forradalmasította a divat világát.
Az életrajz az első perctől fogva megragadja azt a titokzatos aurát, amely a tervezőt körülvette. Tanúi lehetünk az első képkockáktól annak, hogy a csillogó divatbemutatók színfalai mögött micsoda ízléses téboly és folyamatos harc uralkodik. Balenciaga élete állandó csatározással van kikövezve: nem elég, hogy a történelem a spanyol polgárháborút és a második világháborút gördíti a zseni elé, kezdetben meg kell küzdenie a párizsi divatvilág által támasztott elvárásokkal, a konkurenciával, úgy mint Dior és Chanel, később a hamisítványok terjedésével, majd a prêt-à-porter felemelkedésével.
Az alkotók a történelmi pontosság és drámai történetmesélés keverékét hozták létre, amely vonzóvá teszi a szériát mind a divatrajongóknak, mind az életrajzi drámák rajongóinak.
A sorozat Balenciaga életére, személyiségére, magánjellegű kapcsolataira, belső harcaira koncentrál, ám ez a perspektíva színes kaleidoszkópot nyújt a divat XX. század eleji evolúciójának bemutatásához is.
Szemtanúi lehetünk annak, hogy eme zárt és titokzatos világot hogyan szabja át az egyre erősebb marketing, a sajtó jelenléte, valamint a folyamatos rivalizálás.
A művészi zsenialitást magában hordozó Balenciaga forradalmasítja ugyan a divatot, azonban úgy érezhetjük, perfekcionizmusával, kontrollmániájával, a régi szokásokhoz fűződő mérhetetlen ragaszkodásával mégis saját magának állít áttörhetetlen falat.
A sorozat a 60-as években ért véget, amikor Balenciaga királynőket, filmcsillagokat öltöztetett, tervei a leginnovatívabbak voltak, egyetlen anyagdarabból készített kabátokat, és olyan szoborszerű avantgárd darabokat, amelyek még most is lélegzetelállítóak.
Ám főhősünk annyira elhivatott a saját művészete iránt, annyira hisz abban, hogy minden egyes személyre szabott ruhakölteménye jobbá teszi a világot, hogy amikor megjelenik a tömeggyártás, inkább bezárja párizsi üzletét.
A sorozat utolsó percei a legértékesebbek, mondhatni tragikomikusak, ugyanis a néző ekkor szembesül azzal, hogy a világ egyik legsikeresebb divattervezője mennyire képtelen saját magával szembenézni. Irtózik saját hangjától, véleményét fél nyíltan felvállalni, élete utolsó éveiben is képtelen magát megmutatni a nyilvánosságnak. Érdekes és elgondolkodtató, hogy amit külső szemlélőként misztériumnak, titokzatosságnak látunk, az valójában a megfelelési kényszer, a tökéletesség iránti vágy leképeződése.
A sorozatban külön megragadja a figyelmet az elismert zeneszerző, Alberto Iglesias készítette muzsika, amely nemcsak a párizsi haute couture világában debütáló tervező munkáinak kifinomultságát hangsúlyozza, hanem az életrajzi filmnek is sajátos személyiséget ad. Nem mehetünk el szó nélkül a képi világ mellett sem, mivel az érzéki megvilágítás, a megkapó felvételek mind azt erősítik, hogy ez a sorozat méltó tisztelgés egy csodálatos mester előtt.
Néhány apró hiányosságot azért muszáj megemlíteni. Például hiányzik, hogy megismerjük Cristóbal Balenciaga baszkföldi szakmai kezdeteit, és azt a kemény csapást, amelyet a polgárháború mért karrierjére, hiszen a Disney+ fikciója a háborús konfliktus miatt Spanyolország elhagyása után Párizsba érkezésével kezdődik. De a szereplők közötti kémiát is kevésnek találhatjuk, bár azért a melegségével sosem kérkedő Balenciaga szexuális hovatartozását a készítőknek mindenképp az arcunkba kellett tolnia az első tíz percben.
A divattervezőről készült sorozat egyet garantál: tudjuk, hogy mit gondolna Cristóbal arról a műanyag cipőkkel és a nevével feliratozott óriási kapucnis pulóverekkel kikövezett márkáról, amely Kim Kardashiant sárga jelzőszalagba csomagolta. Lehet, hogy a határok feszegetése mozgatta munkásságát, de az sosem ment az elegancia és a kellem rovására.
Borítókép: Alberto San Juan zseniális eleganciával alakítja Cristóbal Balenciagát (Forrás: Disney+/David Herranz)