Mediterrán hangulat a télben

Napfényes mediterrán tájakat idéz a Nemzeti Filharmonikusok január 17-i hangversenye a Pesti Vigadóban: Enrique Granados, Joaquín Rodrigo és Manuel de Falla művei az ibér temperamentum világát hozzák közelebb a hallgatóhoz, Igor Stravinsky Pulcinellája pedig itáliai barokk tételek feldolgozása. Mivel a januári koncerten a spanyol zenék uralják az estet, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar karmester vendége is ebből az országból érkezik.

2024. 01. 15. 21:00
Ana Vidovic, Palau Musica Catalana, Ibercamera
Recuerdos de la Alhambra Concierto INTÉRPRETE Ana Vidovic , guitarra PROGRAMA Bach: Suite para violonchelo núm. 1 Sor: Introducción y Variaciones sobre un tema de Mozart Castelnuovo-Tedesco: Capricho Diabólico Albéniz: Granada – Asturias Tárrega: Recuerdos de la Alhambra Tárrega: Capricho árabe Tárrega: Lágrima Tárrega: Danza mora Barrios Mangore: La catedral Scarlatti: Sonatas Leo Brouwer: Un día de noviembre Palau de la Música Catalana, Barcelona 22/11/2022 © Mario Wurzburger / Ibercamera 2022 Fotó: Mario Wurzburger
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jordi Francés fiatal spanyol muzsikus, akit széleskörű művészi tevékenység jellemez, ráadásul olyan művész, aki kitüntetett érdeklődéssel fordul a XX. és XXI. századi repertoár felé, márpedig ezen a hangversenyen túlnyomórészt XX. századi művek szólalnak meg (Granados Költői keringői öt évvel a századforduló előtt keletkeztek). Míg a Granados-, a Rodrigo- és a De Falla-mű zenei világát a folklórinspiráció uralja, addig a Pulcinella, amelyben Stravinsky nagyobbrészt Pergolesinek tulajdonított zenéket dolgozott fel, a komponista neoklasszikus törekvéseinek egyik első reprezentatív képviselője. 

Jordi Francés
Jordi Francés célja, hogy a komolyzenei előadásokat közelebb vigye a hallgatósághoz. Forrás: Operabase

Francés a kortárs zeneszerzés rajongójaként több mint nyolcvan zenemű világpremierjét vezényelte, de a kortárs kompozíciókon kívül operákkal és szimfonikus művekkel is dolgozik. Az operavilágba való bekapcsolódása leginkább Josep Ponsszal folytatott munkájának köszönhető. Pedagógiai munkássága is jelentős, célja, hogy a komolyzenei előadásokat közelebb vigye a hallgatósághoz. 

Hagyományos szimfonikus zenekari koncerten a legritkább esetben hallhatunk gitárversenyt, ezért nem nehéz megjósolni, hogy 

ezen az estén a diftéria következtében háromévesen megvakult, a XX. századot végigélő spanyol komponista, Joaquín Rodrigo (1901–1999) híres Aranjuezi gitárversenye (1939) lesz a legizgalmasabb a közönség számára, annál is inkább, mivel Ana Vidovic személyében vérbeli világklasszis virtuóz tolmácsolja a művet. 

A kiváló horvát muzsikus bátyja ösztönzésére ötévesen fogott először hangszert, 13 évesen pedig ő lett a zágrábi Zeneakadémia legfiatalabb hallgatója. Pályája üstökösként ívelt egyre feljebb és feljebb, számtalan díjat nyert nemzetközi versenyeken. A fiatal tehetségről még a Washington Post is elismerően nyilatkozott 2006-ban egy előadást követően: „Játéka […] makulátlan – részletgazdag, precíz és csiszolt. De ez nem pusztán virtuóz előadás volt. Vidovic játéka árnyalt, intenzíven személyes, mélyen átélt és mélyen átgondolt.” Ezt a precizitást és érzelmi telítettséget hallhatjuk januárban a Pesti Vigadóban is.

Borítókép: Ana Vidovic (Fotó: Mario Wurzburger)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.