Jordi Francés fiatal spanyol muzsikus, akit széleskörű művészi tevékenység jellemez, ráadásul olyan művész, aki kitüntetett érdeklődéssel fordul a XX. és XXI. századi repertoár felé, márpedig ezen a hangversenyen túlnyomórészt XX. századi művek szólalnak meg (Granados Költői keringői öt évvel a századforduló előtt keletkeztek). Míg a Granados-, a Rodrigo- és a De Falla-mű zenei világát a folklórinspiráció uralja, addig a Pulcinella, amelyben Stravinsky nagyobbrészt Pergolesinek tulajdonított zenéket dolgozott fel, a komponista neoklasszikus törekvéseinek egyik első reprezentatív képviselője.
Francés a kortárs zeneszerzés rajongójaként több mint nyolcvan zenemű világpremierjét vezényelte, de a kortárs kompozíciókon kívül operákkal és szimfonikus művekkel is dolgozik. Az operavilágba való bekapcsolódása leginkább Josep Ponsszal folytatott munkájának köszönhető. Pedagógiai munkássága is jelentős, célja, hogy a komolyzenei előadásokat közelebb vigye a hallgatósághoz.
Hagyományos szimfonikus zenekari koncerten a legritkább esetben hallhatunk gitárversenyt, ezért nem nehéz megjósolni, hogy
ezen az estén a diftéria következtében háromévesen megvakult, a XX. századot végigélő spanyol komponista, Joaquín Rodrigo (1901–1999) híres Aranjuezi gitárversenye (1939) lesz a legizgalmasabb a közönség számára, annál is inkább, mivel Ana Vidovic személyében vérbeli világklasszis virtuóz tolmácsolja a művet.
A kiváló horvát muzsikus bátyja ösztönzésére ötévesen fogott először hangszert, 13 évesen pedig ő lett a zágrábi Zeneakadémia legfiatalabb hallgatója. Pályája üstökösként ívelt egyre feljebb és feljebb, számtalan díjat nyert nemzetközi versenyeken. A fiatal tehetségről még a Washington Post is elismerően nyilatkozott 2006-ban egy előadást követően: „Játéka […] makulátlan – részletgazdag, precíz és csiszolt. De ez nem pusztán virtuóz előadás volt. Vidovic játéka árnyalt, intenzíven személyes, mélyen átélt és mélyen átgondolt.” Ezt a precizitást és érzelmi telítettséget hallhatjuk januárban a Pesti Vigadóban is.
Borítókép: Ana Vidovic (Fotó: Mario Wurzburger)