Szerelmi sokszög a boldog békeidőkben

Bár Herczeg Ferenc A fehér páva című regénye 1911-ben jelent meg, a mai napig érvényes gondolatokat fogalmaz meg a párkapcsolatokkal, a női egyenjogúsággal vagy éppen a globális és a lokális gondolkodás ellentétével kapcsolatban. A Majdnem menyasszony című film humoros formában tálalja ezt a történetet, Pacskovszky József rendezése vasárnap 21 órakor látható a Duna Televízión.

2024. 02. 07. 20:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fiatal és csinos Marika szülővárosát teljesen felforgatja, amikor vasutat kezdenek építeni. A helyiek egy része örvend, hiszen Budapest így könnyen megközelíthetővé válik, mások félnek a fejlődéstől, kiváltképp a kereskedők, hiszen a fővárosi áru könnyen vonzóbbá válhat a vásárlóiknak. A lányt azonban egy egészen más dilemma foglalkoztatja: apja a munkálatokon dolgozó, pojácáskodó mérnökhöz szeretné adni anyagi megfontolásból, Marika azonban sokkal inkább a romantikus, álmodozó, ámde házas báróhoz vonzódik. Ez a kiindulópontja Pacskovszky József rendező új filmjének, aki a Kék róka után ismét egy Herczeg Ferenc-művet adaptált, ráadásul a Majdnem menyasszony esetében is egy szerelmi sokszög áll a cselekmény középpontjában.

Majdnem menyasszony
Majdnem menyasszony Forrás: Megafilm

Arról kifejezetten szeretnek vitázni az irodalmárok, hogy Herczeg lektűr- vagy szépirodalmi írónak tekinthető-e, nem mintha előbbi műfajban ne lehetne kiemelkedőt alkotni, ugyanakkor az tökéletesen kiderül a filmből, minek köszönhető az, hogy a saját korszakának az egyik legnépszerűbb szerzője volt. Bár könnyed hangvétellel, játékos módon, de komoly gondolatokat is megfogalmaz az emberi kapcsolatokról, egyesül benne a romantika és a humor, utóbbi bár a mai kor befogadójánál már valószínűleg nem vált ki térdcsapkodást, olykor valóban megmosolyogtató. Egyszerű karaktereket vonultat fel a film, ha valaki az első percben gonosz, nem válik jóságossá a történet végére sem, ugyanígy a pozitív figurák sem tévelyegnek el, nem a komoly személyiségfejlődések ábrázolása az alkotás célkitűzése. 

 

Hangulatosan mutatja be a falusi miliőt, ha kissé sztereotipikusan is: a nők folyamatosan az utcán pletykálkodnak, a férfiak pedig, amint módjukban áll, meghúzzák az üveget, ha ünneplésről van szó, meg sem állnak a sárga földig.

Kifejezetten érdekes egyébként, hogy a köztévé ezzel a filmmel nyitja a házasság hetét, hiszen egy olyan produkcióról van szó, amely mindenhez kedvet ad, csak éppen a frigyhez nem. Az alkotásban a legtöbb idősebb szereplőről kiderül, hogy egyáltalán nem olyan tisztán élte meg a kapcsolatát, mint ahogyan azt a külvilág gondolná, van, aki hűtlen volt a párjával, más csak ábrándozott a félrelépésen, de nem erkölcsi megfontolásból, hanem egzisztenciális okok miatt vagy éppen gyávaságból nem tette meg. Ez fogalmazódik meg az egyik jelenetben is, amikor a főszereplő lánynak elmondják, az életben mindig van egy olyan pillanat, amikor döntenünk kell a szomorú megalkuvás vagy a szabadság között.

Az első nagyjátékfilmes főszerepében Kelemen Hanna beragyogja a vásznat – pontosabban a televízió képernyőjét – a fiatal naiva szerepében, aki a báró és Nietzsche filozófiájának hatására szép lassan öntudatra ébred és fellázad a partiarchiátussal, és úgy általában a régi szokásvilággal szemben. 

Furcsa szinkronicitás, de lényegében a Majdnem menyasszony ugyanazt a kérdést taglalja nem kevés feminizmussal átitatva, mint az idei Oscar nagy esélyese, a Szegény párák vagy a Barbie, utóbbiakkal ellentétben azonban korhatármentesen, konzervatív módon, a szexualitást vizuálisan és verbálisan is kerülve. 

Majdnem menyasszony Forrás: Megafilm

És bár a Majdnem menyasszony bő száz évvel ezelőtt játszódik, számos pontja a mai napig aktuális: a lány kezét mindenképpen megkaparintani akaró mérnök éppen olyan, mint egy gátlástalan marketinges, a vasút felveti a lokális és a globális gondolkodás ellentétét, csak itt a Nyugatot nem az unió, hanem a helyiek által feslettnek titulált Budapest testesíti meg, a kapcsolatokban éppúgy gyakran megjelenik a társas magány, mint jelenleg. És a feminizmus kérdése is szóba kerül, bár négy évvel járunk a teljes emberiséget átformáló első világháború előtt, itt egy másik sorsfordító történelmi pillanat, a nőjogi mozgalmak ébredezését és annak a hagyományos társadalmi berendezkedésre gyakorolt hatásának illusztrálását láthatjuk egyetlen lány sorsán keresztül.

Kelemen Hanna mellett olyan kiváló színészek tűnnek fel fontos szerepekben, mint Görög László, Gáspár Tibor vagy Balla Eszter, mindegyikük magabiztosan, határozott vonásokkal kelti életre a figuráját, már-már túlságosan is, de valószínűleg ez nem az ő hibájuk, hanem a rendezői instrukcióknak tudható be, hogy a játékuk olykor túlságosan színpadias, illetve a párbeszédek néha kifejezetten modorosak. A film bumfordi, sokszor karikaturisztikus stílusa ugyanakkor megbocsáthatóvá teszik az apróbb sutaságokat.

Borítókép: Jelenet a Majdnem menyasszony című filmből (Forrás: Megafilm )

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.