Két perc figyelem: újabb kínai applikáció hódítja meg a világot

A tartalomfogyasztási szokásainkat, valamint a figyelmünket is nagymértékben befolyásolja a világszerte népszerű kínai applikáció, a TikTok. A platform eleinte zenés-táncos videók, kihívások és influenszer minivlogok tetthelye volt, majd a néhány másodperces forma ugyanúgy megtalálta azokat a műfajokat, amelyek korábban a hagyományos televízióban, a YouTube-on vagy éppen a népszerű streamingoldalakon taroltak. Az egyik ilyen a fikciós szituáció, nevezzük gyűjtőnéven sorozatnak. Így hamar megszületett a TikTok-sorozat alműfaj, s e stílust és formát kihasználva indult útjára a FlexTV elnevezésű applikáció is.

2024. 03. 14. 7:00
FlexTV - kínai applikáció
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mai világban a figyelemért folyik a harc: de már nem egy regényolvasásnyi időért, hanem néhány másodpercért vagy maximum egy-két percért. A TikTok az elmúlt években átvette a hatalmat a tartalommegosztó oldalak felett, így nem meglepő, hogy a TikTok-formában rejlő lehetőségeket újabb fejlesztők szeretnék kiaknázni. És meg is érkeztünk a szintén kínai FlexTV applikációhoz, amely rövid, telefonképernyővel kompatibilis TikTok-stílusú rövid szappanoperákat kínál felhasználóinak. Ez lenne a sorozatgyártás és -nézés jövője?

flextv   kínai sorozat
A  Love by Confinement című FlexTV-sorozat főszereplői. Forrás: Facebook/FlexTV

A FlexTv-s kínai rövid drámákról szóló cikkben az alábbi témákat érintjük: 

  • Mi a TikTok és mi jellemző a TikTok-stílusú rövid drámákra? 
  • Mi az a FlexTV? 
  • Milyen közönségnek készülnek a kínai szappanoperák? 
  • Milyen üzleti modellel dolgozik a FlexTV?

 

Röviden a TikTok-ról és TikTok-stílusú rövid drámákról

A kínai TikTok már jóval a Facebook és az Instragram után érkezett az aktív közösségi média felhasználók életébe. A folyamatosan új tartalmat, azaz reklámok nélküli képernyőt ígérő alkalmazás ma már három másodperc és tíz perc között várja felhasználóitól a tartalmakat (ilyen volt egyébként a 2013-ban elindított amerikai Vine applikáció is). A ByteDance cég applikációja 2017-ben került Kínán kívüli piacra, a TikTok-stílus pedig azóta alapjaiban változtatta meg a médiafogyasztási szokásinkat és a figyelmünket. A kezdetekkor a platformon a táncos-zenés videókat, valamint a kihívásvideókat találhattunk, ám idővel megérkeztek a minivlogok, valamint a termékbemutató felvételek is. Sőt, ma már a TikTok-sztárok mellett megtaláljuk a TikTokon a filmsztárokat, a popdívákat, de még a politikusokat is. 

A TikTok-stílusú, azaz a rövid, tömör formátumú videók népszerűsége pedig azóta is töretlen. 

Nem véletlen, hogy a pár másodperc figyelemre „tanított” felhasználó más műfajokban is a könnyen fogyasztható (jelen esetben ezt az időtartamra értem) tartalmakat keresi. Így jutunk el a TikTok-stílusú rövid drámákhoz, melyek kialakulási helye maga a TikTok volt. A színjátszásban teljesen amatőr vagy éppen profi színészek rövid fikciós, a sorozatelvre építő videókat gyártottak, akár évadokra bontva (kiváló magyar példa erre a laszlovagyok TikTok-felhasználó hazai bürokráciát kiparodizáló Hivatal című fikciós sorozata). Ezek általában alulról szerveződő, azaz egy felhasználó projektjei: nem áll az alkotás mögött nagy produkciós cég, nincs üzleti modelljük. A forma és a stílus azonban nem állt meg egyetlen platformnál, tovább hódított az applikációfejlesztők és a tartalomgyártó cégek körében. 

Így születtek meg a kínai rövid szappanoperák vagy más néven a TikTok-stílusú rövid szappanoperák, melyekhez külön platform dukál. 

 

Mit tudhatunk a FlexTV-ről, és mi az alapjuk a FlexTV-sorozatoknak?

Nem vitás, a TikTok korszakát éljük – online mindenképpen. A FlexTV ebből kiindulva körülbelül kétperces epizódból álló szappanoperákat ad közre. A FlexTV mint platform, mint gyártó és mint forgalmazó van egyszerre jelen. 

Az MIT Technology Review februári cikkében Kína új kulturális exportcikkeként emlegette a FlexTV minisorozatait, amelyek – ahogy arra a cikk szerzője, Zeyi Yang felhívja a figyelmet – egy másik jellegzetes kínai kulturális termék, a webregény audiovizuális adaptációi.

A webregény egy sajátos irodalmi műfaj, amelynek népszerűsége többtényezős. Csak hogy a legfontosabbakat említsük: könnyen hozzáférhető (ingyenes vagy nagyon csekély összegbe kerül), alacsony a belépési küszöb, egy rész kevesebb mint tíz perc alatt elolvasható. A közösségnek – a rajongóknak – pedig hatalmas ereje lehet: akár formálhatják is a történetet, hiszen nem kész művekről van szó, tehát az írók/tartalomgyártók fejezetről fejezetre publikálják műveiket. „Bár néhány tehetséges kínai könyvszerző a webregények megírásával szerezte meg a nagy áttörést, e művek többsége az irodalom popcornja, mely a fogyasztónak naponta kínál falatnyi dopamint. A 2010-es években egy ideig néhányan a tengerentúlon is találtak közönséget: például kínai cégek weboldalakat hoztak létre az angolra lefordított webregényeknek” – fogalmaz Zeyi Yang. 

Nos, a FlexTV – amelyik nem az egyetlen kínai röviddráma-alkalmazás/platform, ilyen például a ReelShort is – meglátta az üzleti lehetőséget a webregény-adaptációkban. Hiszen azonfelül, hogy más platformon már bizonyított történeteket dolgoznak fel, a produkciók létrehozásának költségét minimalizálni tudják, gondoljunk csak a teljesség igénye nélkül a rövidebb forgatási időre, a kevesebb utómunkára és a kevesebb statisztára.

Kik néznek kínai szappanoperát?

A FlexTV és az ahhoz hasonló alkalmazások célcsoportja a fikciós tartalmat gyorsan fogyasztók köre: a munkába ingázó dolgozói réteg, vagy éppen a másodpercenként új vizuális ingerre szomjas közönség. A FlexTV kínálatát böngészve pontosítani tudjuk az applikáció célcsoportját.

A romantikus cselekményt ígérő címek (például Adored by the CEO; President’s Sexy Wife; Love by Confinement; His Romance Like Poison; Here’s my baby; Somehow Married to the CEO) a lektűrirodalom fogyasztóit célozhatják meg.

A FlexTV applikáció – ahogy a TikTok sem – állt meg a Kína határain belül, a fejlesztők hamar a globális piac meghódításán gondolkodtak, s ehhez kiváló út, ha az applikáció népszerűvé válik az Amerikai Egyesült Államokban. Ehhez viszont több olyan tartalomra van szükség, amely kiszolgálja az amerikai fogyasztók ízlését. A FlexTV csapata a történetekben apró változást eszközölnek, például az ázsiai neveket a fordításban átírják angolra, vagy éppen a cselekmény helyszínét és egyes utalásokat (lokálisan könnyen értelmezhető referenciák) amerikai kontextusba helyeznek. 
 

Milyen üzleti modellel dolgozik a FlexTV?

Jól ismerjük a népszerű streaming-platformok (egyebek között a Disney+, a Netflix és az HBO Max) üzleti modelljét, amelyek saját és nem saját gyártású tartalmat szolgáltatnak havi (pár ezer forintos) előfizetési díj fejében. Ezzel szemben a webregényekből készült kínai rövid szappanoperákat kínáló felületek epizódonkénti vagy fejezetenkénti fizetős modellel dolgoznak. A FlexTV is ilyen mikrotranzakciós mechanizmussal működik, csakúgy, mint a telefonos játékok többsége – világít rá a már idézett Zeyi Yang. A lényeg, hogy az alkalmazáson belül kell fizetnie a felhasználónak. 

A szóban forgó kínai applikáción ingyenesen egy-egy minisorozat első néhány epizódját nézhetjük meg. 

Például a „méltán híres” His Romance Like Poison című TikTok-stílusú, nyolcvan epizódból álló szappanopera első tíz epizódja érhető el anélkül, hogy szolgálatba helyeznénk a bankkártyát.

Ha a következő hetven epizódra is igényt tartunk, több opció közül választhatunk az applikáción belül: 

jelenleg 12 990 forintért egyhetes korlátlan hozzáférést vásárolhatunk az összes FlexTV-sorozathoz; vagy vehetünk tokencsomagokat (1500 token + 1500 bónusz 6990 forint; 5000 token + 4000 bónusz 22 990 forint). 500 token körülbelül 7-8 epizódod old fel, így egy hagyományos streamingplatform előfizetési díjához képest nem éppen olcsó mulatság a kínai rövid szappanopera-függőség. 

S ez lenne hát a sorozatgyártás és -nézés jövője? Ha az anyagi oldalát nézzük, a telefonos játékoknál is bevált roppant alattomos modell működhet, hiszen a TikTok-stílusú videóknak még korántsem áldozott le. 

 

Borítókép: A Mr. Williams! – Madame is Dying főszereplői (Forrás: Facebook/FlexTV)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.