– Az én vezéreszmém, amelynek, mióta csak mint zeneszerző magamra találtam, tökéletesen tudatában vagyok: a népek testvérré válásának eszméje, a testvérré válásé minden háborúság és viszály ellenére. Ezt az eszmét igyekszem – amennyire erőmtől telik – szolgálni zenémben; ezért nem vonom ki magam semmiféle hatás alól, eredjen az szlovák, román, arab vagy bármiféle forrásból. Csak tiszta, friss és egészséges legyen az a forrás! – írta egy levelében 1931-ben Bartók Béla. Ez a gondolat köszön vissza a műsor címében is. Egy hasonló összművészeti estet először 2022-ben, a dubai világkiállítás magyar napján láthatott a közönség.
Bartók Béla a magyar zenetörténet egyik legfontosabb alakja. Népzenei gyűjtései a mai napig meghatározó hatással bírnak. Nem csupán a népművészeket inspirálják, de a komolyzene, a jazz és a világzene alkotóit és előadóit is megihletik.
Az azonban kevésbé ismert tény, hogy a mestert a környező népek zenéjén túl a távoli világok kultúrája is foglalkoztatta.
A Tiszta forrás című produkcióban török és magyar eredetű gyűjtése jut kiemelt szerephez. Bartók munkássága során a magyar népzenei örökségünket mentette át az utókor számára. Összegyűjtve és kicsit megújítva átadta őket a következő nemzedékeknek. A mostani produkció egy kevésbé ismert kincset, a török és arab gyűjtéseket tárja a közönség elé.
A három művészeti formáció – a Magyar Állami Népiegyüttes, a Győri Balett és Guessous Majda Mária „Mesi” marokkói–magyar énekes és a kiváló zenekar – közreműködésével létrejött produkció egy különleges, emelkedett hangulatú, álomszerű világba repíti a nézőket. Az est során számos világ találkozik. A hagyományos népművészetek mellett a kortárs tánc és zene is jól megfér majd. A magyar és a török kulturális értékek és hagyományok pedig különleges harmóniában olvadnak egybe.
Az előadás zenei világát Fekete-Kovács Kornél, Nikola Parov és a zenei szerkesztő, Gőz László álmodták meg. A produkció rendezője Káel Csaba, koreográfusai Ágfalvi György, Mihályi Gábor és Velekei László. A Győri Balett igazgatója lapunknak elmondta, mennyire örül annak, hogy részese lehet ennek a minden szempontból izgalmas, kihívást jelentő produkciónak, amelyben egymástól térben és időben látszólag távoli, mégis egymáshoz szorosan kapcsolódó világok találkoznak egymással.
A dubaji világkiállításra készült változat jelentősen újjászületett. A fellépők és maga a keretes szerkezet megmaradt: a Győri Balett táncosai kezdenek kortárs tánccal, utána a Mihályi Gábor vezette Magyar Állami Népi Együttes következik hagyományos magyar, török és bolgár táncokkal. Utánuk Guessous Majda Mária „Mesi” és a kiváló zenészek – Barvich Iván, Szlama László, Boros Gerzson Dávid és Smuk Tamás – következnek, majd ismét a Győri Balett, illetve a Magyar Állami Népi Együttes táncosai lépnek színpadra. A tartalom és a zeneiség azonban megújult.
A dubaji verzióban a Győri Balett táncosainak egy Bartók-táncszvitre készítettem koreográfiát, most pedig a III. vonósnégyesére készítünk egy hosszabb etűdöt. Ez a táncosok számára is izgalmas kihívás. Számomra pedig azért is különleges ez a pillanat, mert már gyermekként örököltem a néptánc szeretetét. Több mint tíz éven keresztül hódoltam is ennek a szenvedélyemnek, és máig nagyon nagy hatással van az alkotói munkásságomra a néptánc
– nyilatkozta lapunknak a készülő előadás kapcsán Velekei László koreográfus, a Győri Balett igazgatója.
Jegyek és az előadással kapcsolatos további információk ezen a linken érhetők el.