A génjeiben van Kelet-Európa
Frank Wildhorn Magyarországon elsősorban a Drakula, a Rudolf vagy éppen a Jekyll és Hyde című musical kapcsán ismert. Azonban a Budapesti Operettszínház újabb Wildhorn-művet tűzött műsorra: érkezik a Carmen című musical.
Nagyon jó emlékeim vannak erről a helyről
– mondta a Budapesti Operettszínházról Frank Wildhorn a csütörtöki sajtóeseményen, s kiemelte, a Nagymező utcai teátrumban hatalmas szenvedéllyel és lelkesedéssel játsszák a műveit.
Az amerikai zeneszerző kelet-európai gyökereiről is mesélt: – Otthon érzem magam, mert az édesapám Romániában született, míg édesanyám Odesszában látta meg a napvilágot. Úgyhogy a génjeimben van a kelet-európaiság, s valószínűleg ez érződik a zenémen is.
A zeneszerző mellett Kiss-B. Atilla, a Budapesti Operettszínház főigazgatója szintén megjegyezte, hogy e köteléket erősítette az is, hogy világszerte sikeres Frank és barátai koncertformátum első előadásainak az operettszínház adott otthont.
Mindenki ismer egy Carment
A zeneszerző arra a kérdésre, miért éppen a Carmen-történetet dolgozta fel, elmondta, hogy azokat a történeteket szereti, amelyek főszereplője időtlen.
Carmen karaktere időtlen. Élt, majd meghalt már számos alkalommal, de aztán újra és újra visszajött. Szóval el tudják képzelni a győzelmeit és a bukásait is. Akit valaha szeretett az életében, meghalt. És több bajba keveredik, mint amennyit el tudunk képzelni. De mindezek ellenére Carmen egy igazi túlélő, újra és újra visszajön. Olyan erős a lelke, hogy bármikor – akár régebbi korokban vagy akár a mai korban – felismerjük ezt a karaktert. És valószínűleg az önök életében is van egy Carmen
– fogalmazott Frank Wildhorn.
Ezt az időtlenséget igyekszik bemutatni a musical is, amelyet Homonnay Zsolt rendezésében láthat a magyarországi közönség. – Nem a Carmen történetét szeretném elmesélni, hanem az örök körforgást – hangsúlyozta a rendező.
Nincs könnyű dolga Homonnay Zsoltnak, ugyanis – ahogy az legtöbbször lenni szokott az operettszínházban – hárman szereposztással mutatják be az előadást. Frank Wildhorn jól ismeri a Broadway és a Westend, a világ zenés színpadainak működését, s kiemelte, rendkívül nehéz feladata van Homonnay Zsoltnak:
Ha nem tudnánk, rendkívül nehéz dolga van Homonnay Zsoltnak. Hiszen egy első osztályú New York-i vagy londoni show-nál mindig csak egy szereposztásra, azaz egy-egy színészre fókuszál a rendező. Itt háromra kell, nagyon nehéz. Tisztelem ezt a munkát. Tapasztalatból mondom, hogy senki nem csinálná utána New Yorkban.
Frank Wildhorn és a színház vezetősége immár baráti viszonyt ápol. Kiss-B. Atilla úgy fogalmazott, hatalmas megtiszteltetés számukra a szerző jelenléte. Az igazgató Carmen alakjával maga is találkozott, hiszen operaénekesként az egyik leggyakrabban énekelt szerepei egyike Don José.
Wildhorn mester mesterien szőtte bele a Bizet-opera zenei motívumait a musicalbe
– tette hozzá Kiss-B. Atilla. Kiemelte azt is, hogy amikor először találkozott a Wildhorn-darabbal, bátornak gondolta, hiszen egy teljesen más környezetbe helyezte a történetet, mint a Bizet-opera. Ugyanakkor a zeneszerzőnek sikerült megtalálnia a történet és a szereplők igazát úgy, hogy mindezt le tudta fordítani a mai, 21. századi zenei nyelvre.