Frank Wildhorn: Carmen karaktere időtlen

Magyarországra látogatott Frank Wildhorn többszörös Grammy-, Tony- és Emmy-díjra jelölt zeneszerző, producer, akinek Carmen című operettjét április 19-én, 20-án és 21-én mutatja be a Budapesti Operettszínház. Az április 11-én rendezett sajtóeseményen a világhírű zeneszerző, Kiss-B. Atilla Kossuth-díjas operaénekes, az operettszínház főigazgatója, Homonnay Zsolt Jászai Mari-díjas színművész, a teátrum művészeti vezetője és a Carmen című előadás rendezője vett részt, ahol egyebek között szóba került a Carmen egyedi zenei világa is.

2024. 04. 13. 20:00
HZ1_7114
Kiss-B. Atilla Kossuth-díjas operaénekes és Frank Wildhorn amerikai zeneszerző.
Kiss-B. Atilla Kossuth-díjas operaénekes és Frank Wildhorn amerikai zeneszerző. Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A génjeiben van Kelet-Európa

Frank Wildhorn Magyarországon elsősorban a Drakula, a Rudolf vagy éppen a Jekyll és Hyde című musical kapcsán ismert. Azonban a Budapesti Operettszínház újabb Wildhorn-művet tűzött műsorra: érkezik a Carmen című musical. 

Nagyon jó emlékeim vannak erről a helyről

 – mondta a Budapesti Operettszínházról Frank Wildhorn a csütörtöki sajtóeseményen, s kiemelte, a Nagymező utcai teátrumban hatalmas szenvedéllyel és lelkesedéssel játsszák a műveit. 

Az amerikai zeneszerző kelet-európai gyökereiről is mesélt: – Otthon érzem magam, mert az édesapám Romániában született, míg édesanyám Odesszában látta meg a napvilágot. Úgyhogy a génjeimben van a kelet-európaiság, s valószínűleg ez érződik a zenémen is. 

A zeneszerző mellett Kiss-B. Atilla, a Budapesti Operettszínház főigazgatója szintén megjegyezte, hogy e köteléket erősítette az is, hogy világszerte sikeres Frank és barátai koncertformátum első előadásainak az operettszínház adott otthont. 

 

HZ1_7212
Carmen sajtótájékoztató
Pillanatkép az április 11-i sajtótájékoztatóról. Fotó: Havran Zoltán

Mindenki ismer egy Carment

A zeneszerző arra a kérdésre, miért éppen a Carmen-történetet dolgozta fel, elmondta, hogy azokat a történeteket szereti, amelyek főszereplője időtlen. 

Carmen karaktere időtlen. Élt, majd meghalt már számos alkalommal, de aztán újra és újra visszajött. Szóval el tudják képzelni a győzelmeit és a bukásait is. Akit valaha szeretett az életében, meghalt. És több bajba keveredik, mint amennyit el tudunk képzelni. De mindezek ellenére Carmen egy igazi túlélő, újra és újra visszajön. Olyan erős a lelke, hogy bármikor – akár régebbi korokban vagy akár a mai korban – felismerjük ezt a karaktert. És valószínűleg az önök életében is van egy Carmen

– fogalmazott Frank Wildhorn. 

Ezt az időtlenséget igyekszik bemutatni a musical is, amelyet Homonnay Zsolt rendezésében láthat a magyarországi közönség. – Nem a Carmen történetét szeretném elmesélni, hanem az örök körforgást – hangsúlyozta a rendező. 

Nincs könnyű dolga Homonnay Zsoltnak, ugyanis – ahogy az legtöbbször lenni szokott az operettszínházban – hárman szereposztással mutatják be az előadást. Frank Wildhorn jól ismeri a Broadway és a Westend, a világ zenés színpadainak működését, s kiemelte, rendkívül nehéz feladata van Homonnay Zsoltnak: 

Ha nem tudnánk, rendkívül nehéz dolga van Homonnay Zsoltnak. Hiszen egy első osztályú New York-i vagy londoni show-nál mindig csak egy szereposztásra, azaz egy-egy színészre fókuszál a rendező. Itt háromra kell, nagyon nehéz. Tisztelem ezt a munkát. Tapasztalatból mondom, hogy senki nem csinálná utána New Yorkban.

Frank Wildhorn és a színház vezetősége immár baráti viszonyt ápol. Kiss-B. Atilla úgy fogalmazott, hatalmas megtiszteltetés számukra a szerző jelenléte. Az igazgató Carmen alakjával maga is találkozott, hiszen operaénekesként az egyik leggyakrabban énekelt szerepei egyike Don José.

Wildhorn mester mesterien szőtte bele a Bizet-opera zenei motívumait a musicalbe

– tette hozzá Kiss-B. Atilla. Kiemelte azt is, hogy amikor először találkozott a Wildhorn-darabbal, bátornak gondolta, hiszen egy teljesen más környezetbe helyezte a történetet, mint a Bizet-opera. Ugyanakkor a zeneszerzőnek sikerült megtalálnia a történet és a szereplők igazát úgy, hogy mindezt le tudta fordítani a mai, 21. századi zenei nyelvre. 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.