– Agnes Denes első nagy bemutatkozó kiállítása 2008-ban volt a budapesti Ludwig Múzeumban. Azóta eltelt több mint tizenöt év, így már régóta éreztük a szükségét egy új tárlatnak. Részben azért, mert az a tematika, amelyet az ő művei felvetnek: a fenntarthatóság, az ökológiai tudatosság, a környezetre való gondoskodó odafigyelés a mai világban igen aktuális, és nagyon időszerűvé teszi Agnes Denes művészetét – mondta lapunknak az kiállítás előzményeiről Kumin Mónika, a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria művészettörténésze, a tárlat kurátora.

Kumin Mónika szerint itthon nem ismeretlen Agnes Denes neve. – Ha nem is a teljes életművét, de egy ikonikus projektjét, az 1982-es Búzamező – szembesítés című környezettudatos munkáját sokan ismerhetik. Manhattan pénzügyi központjában, egy elhagyatott törmeléklerakó területen búzát vetett önkéntesek segítségével, aztán a búzát nevelgették, learatták, majd a betakarított búzamagokat eljuttatták a világ nélkülöző országaiba. Ez akkoriban a maga nemében egy teljesen egyedülálló, különösen erős projekt volt, az ipar, a gazdaság, a felhalmozás, a fogyasztói kultúra elképesztően éles kritikája, és talán még ma is az.
A Búzamező – szembesítés egy olyan hivatkozási ponttá vált a jelenkor ökotudatos művészete számára, amelyet szinte minden tematikus kiadványban, tematikus kiállításon megidéznek
– emelte ki a kurátor, akivel arról is beszélgettünk, megfogalmazható-e, melyek Agnes Denes művészetének alappillérei. Mint elmondta, a művész legfontosabb üzenete az, hogy az emberi létezés véges, és nagyon nem mindegy, hogy az emberiség mit örökít át a jövő generációi számára. Agnes Denes az ökológiai és társadalmi problémákra hívja fel a figyelmet, művei a globális túlélés kihívásaira reflektálnak.

Denes javaslata, hogy az ember próbálja egy kicsit szorosabbra vonni a természethez fűződő, mára elég lazává vált köteléket. Szeretné, hogy figyeljünk a környezetünkre, a természetre, és hogy azt a hatalmas tudást, amit az emberiség felhalmozott az évszázadok során, próbálja meg a bolygó megóvására fordítani.
Azzal kapcsolatban, hogy milyen koncepció mentén rendezték be a tárlatot, Kumin Mónika elmondta, hogy szerettek volna minél teljesebb képet adni Agnes Denes életművéről, ezért az egészen korai, 1960-as évektől készült filozófiai rajzaitól kezdve az összes jelentős grafikai sorozatából mutatnak műveket. Láthatók az emblematikus Piramisok-sorozat darabjai, illetve az olyan analitikus művek is, mint az Izometrikus rendszerek izotropikus térben – térképvetületek, amelyeken a Föld bolygó különféle torzításaival kísérletezett. E sorozatokban Denes olyan elvont témákat érintett, mint a tudás vagy a logika mibenléte, illetve a megismerés határai, melyeket elképesztő finomsággal, részletességgel megrajzolt grafikákon mutatott be.