David Koepp, többek közt a Jurassic Park, a Mission: Impossible és a Pánikszoba forgatókönyvírója új, Jelenlét című pszichothrillerét Steven Soderbergh, az Ocean's Eleven – Tripla vagy semmi, a Magic Mike és az Erin Brockovich rendezője vitte vászonra.
A Jelenlét cselekménye egy külvárosi házban játszódik, melybe új család költözik, akik hamar rájönnek, hogy nincsenek egyedül. A film különlegessége, hogy a történetet az entitás szemszögén keresztül látjuk.
A főszerepben Lucy Liu (Charlie angyalai, Kill Bill), Julia Fox (Csiszolatlan gyémánt) és Chris Sullivan (A galaxis őrzői) látható, mellettük feltűnik Callina Liang és Eddy Maday is. Soderbergh és Koepp második közös munkája a Jelenlét, legutóbb a Kimi (2022) című thrilleren dolgoztak együtt.
Különleges élmény ihlette a Jelenlétet
A Filmmaker Magazine-nak adott interjúja szerint a film ötlete egy nagyon személyes élményen alapul: Soderbergh és felesége egy olyan házat vettek, amiben egy anyát megölt a lánya, akivel viharos kapcsolata volt.
A körülmények tisztázatlanok maradtak, de minden szomszéd meg volt győződve a gyilkosságról. A rendező egy parapszichológus fiaként érdekesnek tartotta a sztorit, még vártak is valamifajta érintkezésre egy szellemmel, ami végül a házvezetőnőjükkel történt meg, aki egy nőt látott elsuhanni a folyosón. Ez az eset elgondolkodtatta Soderberghet: milyen lenne, ha a házban meghalt nő szelleme továbbra is ott lenne és azt figyelné, az új lakók mit csinálnak az otthonában.
A Jelenlétnek nemcsak rendezője, hanem operatőre is volt Soderbergh, aki apja nevét (Peter Andrews) használta kreditnek.
Bizonyos mértékig ez a valaha volt legegyszerűbb ötletem. A diákjaimnak azt tanítom, hogy oldd fel, némítsd el az egód, és hallgasd meg, mi jön magától. [...] Gyakorlatilag ez [a film] a két lábon járó definíciója ennek a módszernek. »Mit akar az identitás?« A kronológiai forgatás egyik oka ez volt (két jelenet kivételével sikerült is így forgatnunk), hogy lássam, mit akar az identitás, hogy megtanulja hogyan kell léteznie.
„Ennek egyetlen módja, ha sorrendben forgatjuk a jeleneteket, és ezalatt kezdünk el azon gondolkodni, hogy eddig mit tud, mi érdekli, mit próbál kihozni az adott szituációból [az identitás].” – folytatja a rendező. „A film előrehaladtával a felvételek egyre kidolgozottabbak (bár nem biztos, hogy ez a helyes kifejezés), de legalábbis egyre irányítottabbak. Mintha ez a valami egyre jobban tudná, hogy hol kell lennie, ha információt akar gyűjteni. Ez nagyon szórakoztató volt.”
Mint az AP News-nak kiemelte, az operatőri munkát magára vállalni egy újabb szintje volt a teljesítményszorongásnak, mert sokkal több felvételt rontott el, mint bárki más a filmben. De két igazi kihívást emel ki a Filmmaker Magazine riporterének: egyrészt amikor hosszú ideig, akár 8 percig kellett egy jelenet miatt tartania a 10-12 kilós kamerát, a másik pedig a lépcsőzés volt.
„Egy hónapig forgattunk abban a házban, és nem volt olyan pillanat, amikor ne néztem volna hova lépek, amikor fel-lementem a lépcsőkön.” Ez azt jelentette, hogy sokat kellett elpróbálni egy jelenetet, hogy megtalálja a megfelelő kompozíciót és kameramozgást, illetve hogy begyakorolja a kamera mozgatását is anélkül, hogy belenézne a lencsébe. „Ez inkább pszichológiai, mint fizikai kihívás volt, nem szabad elkeseredni, ha elrontasz egy felvételt.”
A Jelenlét 2025. február 6-án kerül a hazai mozikba, az ADS Service forgalmazásában.