Megérte ötven évet várni Dargay Attila utolsó nagy álmára?

A Csongor és Tündre csupaszív animációs mese lett, barátságos formákkal, kedves figurákkal, bármiféle durvább erőszakábrázolás helyett pedig inkább megkapó képi és nyelvi humorral. Ez mégsem jelenti azt, hogy csak a gyerekeknek tartogatna izgalmakat: a Dargay Attila eredeti figuratervei alapján megvalósuló rajzfilm a felnőttben lakozó gyermeki szívet is képes megszólítani.

2025. 04. 17. 5:30
A Csongor és Tünde új eszközökkel folytatja a magyar animáció legszebb hagyományait.
A Csongor és Tünde új eszközökkel folytatja a magyar animáció legszebb hagyományait. Forrás: NFI
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Folytatódni látszik az elmúlt évek diadalmenete a magyar animációban, ami egész estés filmek tekintetben nem túl termékeny, ám annál színvonalasabb és sokszínűbb korszakot jelöl. A Csongor és Tünde azzal emelkedik ki ebből a sorból, ahogy összeér benne a múlt és a jelen, a hagyomány és az innováció. Itt ugyanis nemcsak Vörösmarty klasszikusának rajzfilmes adaptációjáról van szó, hanem a hazai animáció egyik legendája előtti mély tiszteletadásról is.

Csongor és Tünde mától a mozikban (Forrás: NFI)

A Csongor és Tünde Dargay Attila eredeti figuraterveinek felhasználásával készült, a Vuk, a Lúdas Matyi, és megannyi más animációs klasszikus alkotójának egyik utolsó vágya volt rajzfilmet készíteni Vörösmarty Mihály színművéből, a hetvenes évektől kezdve többször is megpróbálkozott a pályázással, sikertelenül. A filmtervet végül az elmúlt években Temple Réka (Kék Pelikán, Kojot négy lelke, Lengemesék) producer karolta fel, és Dargay Attila alakja a történetbe is bekerült: a film szellemisége legalább annyira, ha nem jobban tükrözi a 2009-ben elhunyt rendezőt, mint magát Vörömartyt. 

Ez viszont nem csökkentve Vörösmarty érdemeit, inkább pozitívum: az eredeti színdarab korántsem gyerekmese, annál sokkal karcosabb dolgok történnek benne, nyelvezete és a hossza is embert próbáló egy gyereknek.

A Máli Csaba (az egyik utolsó Dargay-tanítvány) és Pálfi Zsolt rendezte rajzfilm viszont lendületes történetszövésével és a korszerű 2D-s animációival anélkül hozza közelebb a történetet a gyerekekhez is, hogy a Csongor és Tünde eszmeisége bármit is sérülne. A kötelező olvasmányokat a gimnáziumban már illik nem szeretni, de talán mire a jövő generációja odaérne az tizedik osztályba, egy kis szerencsével az ügyetlen királyfi és a szépséges tünde mitikus szerelmi története már gyermekkorából ismerős történetként fog visszaköszönni.

Ez korántsem jelenti viszont, hogy a rajzfilm érettebb fejjel ne tartogatna izgalmakat, sőt felnőttként sok esetben akár jobban is megérthetjük a történet rejtett üzeneteit. 

Mégis kimagaslik a dialógusokat átdolgozó Speier Dávid munkája, mivel nem tudnám megmondani, hogy melyik mondat tisztán Vörösmartyé, s mi az, amibe ő nyúlt bele szükségképpen. A végeredmény nemcsak autentikus, hanem roppant szellemes is, ezt felnőttként értékeljük csak igazán. Mint ahogy ahhoz is idősebbnek kell már lenni, hogy ne vegyük magától értetődőnek, hogy a magyar szinkronszakma legjava kölcsönzi a szereplők hangjait, többek között Mikó István, Menszátor Magdolna, Czető Roland, Eke Angéla, Csőre Gábor, vagy az egykor a fiatal Lúdas Matyit is szinkronizáló Geszti Péter.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.