A divat karikaturistája

A német származású, francia divattervező önmagában is jelenség volt, de neki köszönhetjük, hogy a divatipart ma bombasikerek övezik. Mi marad utána?

2019. 02. 25. 21:00
Designer Lagerfeld talks with U.S. actress Kristen Stewart after Chanel Cruise Collection 2015/16 fashion show in Seoul
Karl Lagerfeld Kristen Stewart amerikai színésznővel a Chanel 2015/2016-os divatbemutatóján Szöulban. Egyedülálló üzleti modell Fotó: Thomas Peter Forrás: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Véget ért egy korszak: 85 évesen elhunyt Karl Lagerfeld. A német származású, francia divattervező önmagában is jelenség volt, de neki köszönhetjük, hogy a divatipart ma bombasikerek övezik. Mi marad utána? Az 1950-es éveket Christian Dior New Lookja uralta, de a nagybetűs divat csak a szűk, arisztokrata réteg kiváltsága volt, a többieknek maradt a márkátlan konfekció vagy az otthoni varrás. Ma azonban a Chanel bizsuk viselése, a Fendi táskák iránti rajongás mindennapjaink része, a H&M nem győz együttműködést kezdeményezni az haute couture cégekkel, és számos film (köztük a Spinédzserek, Az ördög Pradát visel vagy a Szex és New York) elképzelhetetlen lenne a divat boncolgatása nélkül. Mindezt Karl Lagerfeldnek köszönhetjük.

A tervező 1933-ban született Hamburgban, és tinédzserként költözött Párizsba. Huszonegy évesen egy sárga, gyapjú, övvel díszített kabátterve nemzetközi díjat nyert, amellyel elindult karrierje. Pierre Balmainnél kezdett dolgozni asszisztensként, akit három év után hagyott ott, mivel – saját bevallása szerint – „nem asszisztensnek született”. Jean Patou-hoz igazolt, ahol azonban megbuktak kollekciói. Yves Saint Lau­rent – aki Lagerfelddel egy időben, ruha kategóriában nyert versenyt – sokkal nagyobb sikereket ért el. Komoly versenytárssá értek az évek során, Lagerfeld nem szégyellte „provinciálisnak” minősíteni ellenfelét.

Ezerkilencszázhatvannégyben vállalta el a Chloé, majd 1965-ben a Fendi vezető tervezői pozícióját, ez utóbbit halálig megtartotta, amivel ő a világ leghosszabban egy cégnél dolgozó művészeti vezetője. A divatház Lagerfeldnek köszönheti a Fendi szőrmék iránti elkötelezettségét mutató logóját. Lagerfeldet gyakorta kritizálták a sok állatibőr- és szőrmehasználat miatt, mire ő közölte, hogy „egy húsevő világban ez a téma gyerekes”.

Karl Lagerfeld Kristen Stewart amerikai színésznővel a Chanel 2015/2016-os divatbemutatóján
Szöulban. Egyedülálló üzleti modell
Fotó: Reuters

Legnagyobb sikereit a Chanel divatház kreatív igazgatójaként érte el, ahol 1983 óta dolgozott. Akkoriban a Chanel rég túl volt Coco sikerein, inkább parfümcégként működött néhány, párizsi butikokba szánt, idős hölgyek által viselt ruhával. Lagerfeld azonban mindent új alapokra helyezett: a tweedkosztümöket lerövidítette, majd farmerrel, bőrrel, fém- és fakirakásokkal, digitálisan nyomtatott felületekkel díszítette, minden darabon használni kezdte a Chanel logót, a láncos táskát és a kétszínű balerinacipőt pedig minden évben megújítva alapluxusdarabbá tette. A fiatalok rajongtak ötleteiért.

Újításai számos más divatházat is inspiráltak, hogy ideje belépni a késő XX. századba. Így alkalmazta Dior John Gallianót, Louis Vuitton Marc Jacobst, Burberry Christopher Baileyt, akik mind zseniális tervezők, de egyikük sem őrizte meg olyan mértékben a kapott örökséget, mint Lagerfeld Chanelét. Bár nála is belefértek a mellbimbót alig takaró felsők (amin a Mademoi­selle felháborodott volna), de közben a kis fekete ruha és a tweed örök darab maradt.

Valószínűleg Lagerfeld azért tudott a Chanelnél ekkora sikereket elérni, mert bár saját bevallása szerint Coco ki nem állhatta volna újításait, kettejük személyisége nagyon közel állt egymáshoz. Egyedülálló érzékük volt ahhoz, hogy lefordítsák a társadalmi folyamatokat a divat nyelvére, és mindig az új elvásárokhoz igazítsák a klasszikus darabokat. Ma Lagerfeld munkásságának köszönhető, hogy a Chanel 60 milliárd dollárt ér. Egyedülálló üzleti modellt üzemeltetett, amelyben a cég az exkluzív darabok mellett mindenki számára megfizethető bizsukat és parfümöket is árul anélkül, hogy például a Hermèshez hasonlóan elmosná a határokat az olcsó és drága termékek között.

Lagerfeld a két nagynevű ház mellett saját márkáját is vezette, emellett fotósként és jelmeztervezőként is dolgozott. Párizsban tartott divatbemutatói a divathetek különlegességei voltak, a Palais Royal rendre hajóvá, reptérré vagy éppen az Északi-sarkká változott. De műalkotásként élte meg saját magát is, fekete napszemüvege „a burkája” volt, lófarokba fogott hófehér haja és a negyvenkilós fogyásnak köszönhető Hedi Slimane öltönyei önmaga gúnyrajzának jellemzői voltak.

Ám ő élvezte, hogy egész évben farsangi jelmezt hordhat. Egyszer azt mondta, ha nem dolgozott volna a divatvilágban, akkor biztos karikaturista lett volna, és bizonyos tekintetben tényleg az volt. Felrajzolta a divattérképre saját figuráját, aki – Tintin és Milu mintájára – 2011-ben még kedves állati kísérőt is kapott imádott fehér macskája, Choupette személyében. A cica most milliókat örököl, a divatvilág pedig már Lagerfeld utódját keresi.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.