Szegény Hunyadi Jánosnak mostanában több oka is lehet arra, hogy forogjon a sírjában. Nem elég, hogy jó félezer éve nem csöndesedik a csatazaj származásának rejtélyei körül. Sem az, hogy filmeposzban megidézendő alakját ma bizarr háború övezi – és talán még bizarrabb védősereg a kiszivárgott hírek szerint. De hogy a hőstörténetek miképp fordíthatók vaskos kudarctörténetté Közép-Európában, arra tankönyvbe illő példát láthattunk nemrégiben. És ehhez mindössze arra volt szükség, hogy a térnek és az időnek megfelelő szeletében legyünk.
A különleges együttállás abban az erdélyi városban adatott meg, amelyet mi, magyarok nem igazán tudunk elhelyezni belső térképünkön. Dél-Erdélybe tévedve azért felkeressük gyakorlatias esztétikájú várát, áhítatosan kóborlunk égig érő székesegyházának falai között, dühösen és zavarodottan osonunk el a volt tiszti kaszinó épülete előtt, ahol azok a bizonyos szavak kimondattak… Mégsem tudunk mit kezdeni Gyulafehérvárral, az erdélyi magyar történelem, kereszténység, művelődés, szellem szívével. Pontosabban az erdélyi magyar történelem legmegalázóbb gócpontjával.
Gyulafehérvár számunkra is az a nehezen körvonalazható város, ahol – hátunk mögött sok száz erdélyi településsel, sok tízezer kilométerrel – az utcán megfordultak utánunk, amikor magyar beszélgetésünket meghallották, és románul harciaskodtak. Ez velünk itt és csakis itt fordult elő az egész Kárpát-medencében.
De Gyulafehérvár az a település is, ahol a történelmi tektonika még mindig vadul működik, és a rétegek hol kibogozhatatlanul egymásba csúsznak, hol élesen elválnak. A várhegy valójában maga az erdélyi történelem megtestesülése: kissé megkopott, de még így is impozáns és fenyegető szimbólum. És ha az ásók belevágnak ebbe a szimbólumba, hol vaskori földvár maradékát, hol római katonaváros falcsonkjait, hol a honfoglalás éveiben felperzselt bolgár házak romjait, hol bizáncias templom szentélyét, hol időről időre elpusztított katedrális törmelékeit metszik át.
És a várhegy aktív ütközőzónája mindannak, ami a magyar és román szembenállás, gyűlölet, ellenségeskedés, múltbirtoklás – sajnos ez a sor is tetszés szerint bővíthető – lényege és „célja”. Számunkra Gyulafehérvár az erdélyi kereszténység bölcsője és Márton Áron püspök 1945 utáni kálváriájának, kiállásának helyszíne. Míg a románságnak az ortodoxia erdélyi központja, amit hatékonyan hangsúlyoznak is a vár közepén terpeszkedő görögkeleti székesegyházzal. A Károly-kapu előterében törték kerékbe a románság számára megalapozó jelentőségű, 1784-es Horea–Cloşca-féle parasztlázadás vezetőit, mely felkelésre még a magyar marxista tankönyvek is elismerően csettintettek mint az osztályharc megnyilvánulására. (Csak azt felejtve ki a történetből, hogy ez volt az első nagyszabású román etnikai tisztogatás Erdélyben, amelynek kifejezett célpontjai a magyarok voltak.)