Senki sem tudja, hogy milyen régi hagyomány a történetmesélés. Már jóval az írásbeliség megjelenése előtt szájról szájra terjedtek a történetek. Pszichológusok szerint ezek egymás megértését segítik, így a történetek mesélése és hallgatása a kommunikáció egyik alapformája. A regények, színházi művek, filmek, rádiójátékok, podcastok és blogok pedig csak kiterjesztették a mesélés platformjait. A közösségi média megjelenése óta folyamatos szükségletté vált életünk eseményeinek megosztása, azonban a digitalizáció hátránya a hosszabb írott szövegek olvasásának drasztikus csökkenése lett.
Amerikai felmérések azt mutatják, hogy egy átlagos fiatal évi 705 órát tölt a közösségi média és évi 2740 órát a tévé előtt, azonban a tizen-, huszonévesek jó része évente egyetlen könyvet sem olvas el. Egy hazai kutatás szerint pedig a mai gyerekek heti 18, napi 2,5 órát töltenek valamilyen képernyő előtt.
Az iskolai leckék, az egyetemi anyagok és a munka során előkerülő szakkönyvek persze javítják némileg az olvasási statisztikát, de még így is bőven elmaradnak az adatok a kívánt számoktól. Rendre tűznek ki nemzetközi ajánlásokat, hogy olvassunk el hetente egy könyvet, de ezeket csak nagyon kevesen teljesítik. A Pew Research szerint a nők átlagosan 14, a férfiak kilenc könyvet olvasnak el egy évben, a magukat sokat olvasónak tartók pedig körülbelül húszat.
Ezen a negatív tendencián próbál változtatni egyre több olvasást ösztönző játékfejlesztő cég. A digitális történetmesélés nemcsak szavakat, hanem képeket és hangokat is használ a történet megismertetéséhez, ezáltal könnyebben befogadhatóvá teszi a legfiatalabbak számára (is) az írott szöveget. A digitális mesélést gyakorta párosítják interaktivitással, amelynek köszönhetően a történet bizonyos pontjain az olvasó számára döntési lehetőség nyílik, hogyan reagáljon egy-egy eseményre, így a választások nyomán eltérő történetek alakulnak ki. Számos tanár szerint ez az egyik legkönnyebben adaptálható módszer, amely iskolai körülmények között is fejleszti a gyerekek kreativitását.