Kellemes belépni a fűtött Budapest-belvárosi Nagyboldogasszony-főplébánia-templomba a tél végi Duna-part vacogtató szele után. Ezen a kora estén nem hívők, hanem körülbelül negyvenfős csoport várakozik odabenn. A hirdetés szerint felfedezhetjük az épület „rejtett kincseit és titkait”, többek között a látogatók elől elzárt helyeken is.
Kovács Gergely történész vezeti végig a csapatot a történelmi emlékeken és korokon. Néhány évvel ezelőtt jártam a templom teljes belső felújítását megelőző ásatásokon. Megmásztam a román kori templom falait, átugrottam a római kori vizesárok felett (amelyben tényleg volt víz), számos koponyát és egyéb csontot láttam a még feltárás alatt álló padlórétegekben. Előkerültek négyezer éves bronzkori maradványok, de találtak emlékeket a vaskorból is. A leletek jelenleg a Budapesti Történeti Múzeumban vannak.
Helyben a legrégebbi megtekinthető emlékek a római korból származnak. Időszámításunk szerint 260-ban szarmaták törték át a limest és fosztották ki Pannóniát, ezért Diocletianus császár három erődhöz építtetett a Duna túlpartján egy másik erődöt. Az Aquincummal átellenben levő erődbe, Contra Aquincumba, a Codex Iustinianus szerint el is látogatott.
A Március 15. tér területét lefedő erőd parancsnoki épülete esik a templom alá, a fal és a padlófűtés csövei láthatók a templom üvegpadlója alatt. A többszörös biztonsági üvegből álló padlóra a gyerekek bátran rámerészkednek, az idősebbek az üvegborítást körbevevő csempepadlóról néznek le a kétezer éves mélybe. Az erőd köveit felhasználták az első román kori templom építéséhez, amely Szent István idejére tehető. 1046-ban már biztosan állt, mivel itt temették el Szent Gellértet. Hamvai innen kerültek először Csanádra, majd a török elől menekítve Velencébe.
A túra következő állomása a két reneszánsz pasztofórium (falba süllyesztett, kővel keretezett szentségfülke), amelyek ma ereklyetartók. Az egyikben Szent Erzsébet ereklyéje található, akinek eljegyzése a XII. században épült, második román kori templomban volt. A pasztofóriumok őrzik a barokk kori restaurálás nyomait. Miután ugyanis a törökök elfoglalták Buda várát, a templom mecsetként szolgált, így az iszlám szabályai szerint lekaparták vagy levágták a figurális ábrázolásokat. Ezeket az angyalarcokat 150 év után barokk kori restaurátorok állították helyre. Az egyik pasztofórium tetején Pest polgármesterének és feleségének 1505-ből származó ábrázolása viszont túlélte a török hódoltságot.