Almavirágzás

A február minden divatrajongó számára piros betűs ünnep, mert a divatfővárosokban megrendezett show-kból tudhatjuk meg, mit fogunk viselni következő ősszel és télen. Az idén visszatér a nőiesség a legfontosabb trendek közé, de a fenntartható fejlődés is szót kap.

2019. 03. 04. 9:40
Moncler Genius show at Milan Fashion Week
Bemutatók a februári divathetek kifutóin Milánóban Fotó: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

New Yorkban kezdődik minden ősszel és tavasszal a divathónap, amely négy héten át négy városban, négy stílusban kalauzolja a közönséget. New York rendez a legrégebb óta (1943) divathetet, itt mutatják be a legtöbb show-t. A Nagy Almában a londoni költségek duplájáért lehet bemutatót tartani, de feleannyiba kerül, mint Párizsban. Ráadásul ez az ipar központja, számos divatháznak itt van a székháza, ezért a fiatal, feltörekvő tervezők szívesen mutatkoznak be a Lincoln Center és Bryant Park sátraiban. Az itteni divathetet mindig áthatja az üzleti gondolkodás. Az amerikai pragmatizmust mutatja, hogy ezek a kollekciók több-kevesebb változtatással tényleg megjelenhetnek az utcákon.

London a legfiatalabb a divathetek sorában, ezt legnagyobb kísérletező kedvével támasztja alá. Rendszeresen itt lépnek kifutóra először az európai fiatal tervezők, különösen azok, akik szeretik magukévá tenni az angolok polgárpukkasztó hajlamát. Mind New Yorkban, mind Londonban persze a hazafias amerikai és brit nagy nevek sem maradhatnak otthon, így New Yorkban tartja show-ját például Ralph Lauren vagy Oscar de la Renta, míg Londonban Alexander McQueen, Vivienne Westwood és Victoria Beckham szerepel a legjobban várt nevek között.

Fotó: Reuters

Milánó Párizshoz hasonlóan az eleganciát ünnepli, de a franciákhoz képest provokatívabb és erotikusabb. Itt lép a közönség elé a második legtöbb nagy divatház, köztük a Gucci, a Versace és a Dolce & Gabbana. Párizs a legkifinomultabb a négy divathét között, és ideérkezik a legtöbb iparági hivatásos vásárló is, aki eldöntik, az utca embere mit vásárolhat majd a nagyáruházakban. Mindig külön izgalmakat tartogat a Chanel és a Dior rivalizálása, illetve a Balenciaga és a Louis Vuitton látomással felérő bemutatói. A párizsi kreativitás és művészi elegancia a divathónap királynőjévé teszi a várost, bár üzleti szempontból New York már legalább olyan fontos résztvevő.

Nem véletlen, hogy a magyar Nanushka cég (vezető tervezője Sándor Szandra) már második évben választotta a Nagy Almát bemutatója helyszínéül. A divatsajtó el volt ragadtatva az egyszerre nőies és mindkét nem számára választható ruháitól. A 70-es, 80-as évek inspirálta végiggombolós kardigánok, vegánbőr-darabok között férfiak és nők is találhatnak megfelelőt. A Nanushkának tehát van női és férfi vonala is, mindössze bizonyos daraboknál elmossa a határokat.

Bemutatók a februári divathetek kifutóin Milánóban
Fotó: Reuters

A legnagyobb elismerést a márka poliuretándzsekijei és midiszoknyái kapták, mivel New Yorkban a fenntarthatóság volt az egyik legfontosabb téma. Színes műszőrmék és állatmintás szövetek uralták a kifutókat Tom Fordtól Oscar de la Rentán át Marc Jacobsig. A színvilág elsősorban a lila különféle árnyalatait követi, de pszichedelikusan ragyogó színek minden árnyalatban fellelhetők.

Az idei trend a túltolt színeken kívül a mindenben túlzás. Óriás pufidzsekik (Burberry, Christopher Kane) és felfújt estélyi ruhák (Prabal Gurung, Christian Siriano), fülig érő garbók (Marc Jacobs, Brock Collection), hajdíszek és kalapok (Erdem, Ashley Williams) vonultak végig a kifutókon. A tavalyi vibráló „Z generációs sárga” körömvirágszínné szelídült, de az összes kifutót bevette.

Milánóban Gigi Hadid zárta sárga ruhában a Fendi show-ját, amely a nemrég elhuny Karl Lagerfeld utolsó kollekciója volt. A divatház kisfilmmel emlékezett a tervezőre, aki régóta talán a legnőiesebb kollekcióját alkotta meg a vállakat ölelő, derékban húzott, karcsúsított sifonokkal (selyemszerű textília) és strukturált bőrökkel.

Fotó: Reuters

A derékkiemelés és a játékos, ugyanakkor vagány nőiesség az egész szezont jellemzi. Ez határozott ellentétben áll a tavaly mindent felülíró genderöltözködéssel. Az unisex ruhák most sem hiányoznak a palettáról, de a környezettudatosság nagyobb hangsúlyt kapott. Több férfikollekció kifejezetten újrahasznosított műanyagokból készült, azok a tervezők pedig, akik elsődlegesen felhasznált műanyaghoz nyúltak, kijelentették, hogy céljuk a hosszú alkalmazhatóság, és így csökkentenék márkájuk ökológiai lábnyomát. Ez a megközelítés Milanóban okozott kisebb felhördülést, mivel az olasz marketingkommunikációs szabályozás nyomán szakértők kimutatták, hogy miközben a cégek betartják az uniós előírásokat, az általuk forgalmazott „zöld”, „fenntartható”, „ökologikus”, „klímabarát”, „környezetbarát” termékek valójában messze nem azok. Így a Versace műanyag nadrágjai vagy a Private Policy vinylholmijai is megkérdőjelezhetők.

A Milánóban bemutatkozó nyolc magyar tervezőt viszont nem fenyegette ez a veszély, mivel kollekcióik nem a műanyag köré épültek, hanem a hagyományokat a trendeknek megfelelően mutatták be. A Magyar Divat & Design Ügynökség hároméves megállapodást kötött a Camera Nazionale della Moda Italianával, amelynek keretében a nemzetközi divatkamara támogatja a magyar divat fejlődését. Első lépésként nyolc magyar tervező utazhatott Milánóba, ahol ugyan nem a fő program, de az egyik neves kísérő rendezvény keretében közösen mutatkoztak be. A szakértők szerint ez nagy lehetőség a hazai divatszakma számára, és a tervezők remélhetőleg hamarosan más divatfővárosokban – a Nanushka mintájára – saját show-t is rendezhetnek.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.