Nem szégyellem bevallani: tanulni mentem Szentendrére a minap a szép áprilisi verőfényben. Ösztönösen úgy írtam volna, hogy „mentem ki Szentendrére” – valamiért erre az igekötőre állt rá a szám, ott, ahonnan „helyileg” elindultam, és nem az, hogy „mentem fel”, noha Pest egyik északi fertályán lakom, azaz földrajzilag Szentendrétől szembetűnően délre. Az meg egyenesen abszurdum lett volna, ha azt írom, hogy „le”, ahogy a „pesti” nyelv az összes „vidéket” jelöl a maga nyegle és megbocsáthatatlan felsőbbrendűségével.
Suhan velem a HÉV, mint egy Bereményi–Cseh Tamás-dalban vagy egy békebeli Esterházy-prózában, és felötlik bennem egy másik minapi személyes példám: Hetyére megyek az első tavaszi fűnyírás alkalmából, innen visz az utam Fábián Lacihoz (akinek művészeti szakíróként is remek dolgai vannak) szülőfalujába, Zsennyébe… Miért ez a helyhatározói rag itt, és miért a másik ott, noha (közeli) vasi településekhez tapadnak? Képzőművészetről akarok beszélni, s közben nyelvészkedem a magam öreges-magyartanáros amatőr módján, és beérve a MűvészetMalom pénztárához egy újabb példa ötlik fel a magyar nyelv talányos gazdagságából: hogy átláthassam a körülményeket, azaz, hogy körülnézhessek, körbe fogom járni a termeket, folyosókat és emeleteket. De innen már a műtárgyaknak kell beszélniük. Azaz kellene… Helyettük inkább az emlékek szólalnak meg, körítve mélabús ideológiával vagy talán értetlenséggel.
Pedig elemi kíváncsiság hozott ide (át a förtelmes butikká züllő ékszervároson): a kétoldalas ismertető papiroson persze angolul áll a tárlat neve és címe: Public Private Affairs. The Art of 90’s in Hungarian Private Collections. Publikus magánügyek – a 90-es évek művészete [ahogy az némely] magyarországi magángyűjteményekben [található műtárgy alapján bemutatható]. Ami látatlanban felvillanyozott: a jelenkori magyar történelemnek legfontosabb évtizede hogyan jelenítődik meg a képzőművészetben.
Sok minden ok miatt tarthatom szerencsés embernek magamat, most éppen azért – szuszogom, mintha csak elmerengenék néhány lépcsőforduló leküzdése után –, mert életemből szinte soha nem hiányzott a képzőművészet. „Alkotni” persze soha nem próbáltam, de oly sok kép vagy szobor előtt állhattam meg, oly sok művészettörténeti munkát olvastam, és oly sok művésszel kerültem személyes-szívélyes kapcsolatba, hogy talán okkal lehetnek sejtelmeim a művészeti alkotás természetéről is. Bejárhattam a világ legfontosabb múzeumait – mondom tetszelegve – Athéntől (az „akkori”) Leningrádig, Párizstól New Yorkig, Londontól Firenzéig, Bécstől Brüsszelig, többtucatnyi kiállítást is megnyitottam, és folyóirat-szerkesztőként máig egyik örömteli feladatom, hogy műalkotások között válogassak.