A párizsi Louvre hiába kérte kölcsön az abu-dzabi hasonló nevű múzeumtól az őszi kiállítására Leonardo festményét, a Világmegváltót, még választ sem kapott levelére. A világ legdrágább festménye eltűnt a műértők szeme elől, de még tulajdonosa személyében sem lehetünk biztosak.
Amikor 2017 végén a New York-i Christie’s árverésén 450,3 millió dollárért elkelt Leonardo da Vinci festménye, a Világmegváltó, az esemény valósággal megrengette a műkincspiacot. Ilyen magas összeget művészeti alkotásért még sohasem fizettek. (A vételár több mint kétszerese az addig legdrágábban eladott képének, amely Picasso Algíri nők című festménye volt; 197 millió dollárt fizettek érte.) Ki lehetett az, aki hihetetlen összeget adott Leonardo 65-ször 45 centiméter méretű alkotásáért?
Másfél évvel ezelőtt a kép tulajdonosáról csak lassan szivárogtak a hírek. Az árverést végző Christie’s szokásához híven elzárkózott attól, hogy információkkal szolgáljon a vevőről. Elsőként a The Wall Street Journal közölte: Badr bin Abdallah szaúdi herceg a kép tulajdonosa. A név a szaúdi politikai életből ismert, de a szakértők szerint a férfi nem tartozik a nagy műgyűjtők közé. Valahol el kell kezdeni.

Fotó: Reuters
Badr hercegről az hírlik, hogy baráti viszonyt ápol a szaúdi trónörökössel, Mohammed bin Szalmannal. Innen ered az Artprice művészeti szaklap feltételezése, hogy a valódi tulajdonos a szaúdi trónörökös, ő az a személy, aki gond nélkül ki tud fizetni egy festményért ilyen tetemes summát. De ha így van, miért nem mert kiállni a világ nyilvánossága elé? Ennek nem szerénységből származó, hanem vallási okai vannak – állította a műértők folyóirata.
Az Artprice információi szerint Mohammed bin Szalman megkereste a kairói Al-Azhar Egyetem teológiai karát, s megkérdezte, milyen vallási megítélés alá esne, ha ő megvásárolná a keresztény témájú festményt. Az iszlám vallás tudósai határozottan amellett foglaltak állást, hogy ezt ne tegye.
Leonardo 1500 körül készült képe Jézust ábrázolja, aki próféta a muzulmán vallásban. Elméletileg tehát lehetne róla képet festeni, ám ez világmegváltói, azaz isteni magasságokba helyezi, ilyen ábrázolás viszont tiltott az iszlámban. Megkérdőjelezné az uralkodó hitét, ha ilyen képet birtokolna. Nem tudni, hogy a kairói egyetem javaslatára-e, de a trónörökös a stróman mellett döntött.