Jó napot kívánok, a Facebook című újságtól telefonálok, és azt szeretném megkérdezni a képviselő asszonytól, hol látta azt a rengeteg rágcsálót az országban. Ha ugyanis megmondja, azonnal küldünk a helyszínre egy fotóst az Instagramtól! Az a mi vizuális társszerkesztőségünk – képtelen telefonbeszélgetés lenne ez, de annak legalább kifejező, a világunkat uraló médiában a felhasználó maga a tartalomszolgáltató, a médiának az a része pedig, ahol viszont újságírók dolgoznak, élet-halál harcot vív a talpon maradásért. Még az Egyesült Államokban, a sajtószabadság önmagára oly büszke őshazájában is.
Botcsinálta újságírók
Az amerikai újságírók száma az elmúlt harminc évben az egyharmadára apadt. Míg a lapok hírszerkesztőségeiben 2009-ben, a legutóbbi gazdasági válság első teljes évében 71 ezren dolgoztak, 2017-ben csaknem feleannyian, 39 ezren. És örülhetnek, hogy van munkájuk. Még a nagy lapok több mint egyharmada is leépítésekre kényszerült 2017 óta. Az internetes újságírásban ugyanezen idő alatt ugyan hatezer fővel, 79 százalékkal nőtt az alkalmazottak száma, de az összveszteséget ez messze nem ellensúlyozza. Sőt míg tíz éve még csak arról írtunk, hogy a nyomtatott sajtót tizedelik a lapbezárások, a leépítések és a csődvédelmi eljárások, az idei hírek már arról is szólnak Amerikában, elérte a fűnyíró az új média olyan zászlóshajóit is, mint a BuzzFeed vagy a Huffington Post.
Amerikában is egyre többen vetik fel a kérdést, hogyan néz majd ki a jövő médiafogyasztása, amikor az emberek kétharmada már most elsősorban a közösségi médiából tájékozódik, felüknek pedig kizárólag a Facebook ad napi sorvezetőt. De egy előrejelzés szerint 2050-re több lesz a halott felhasználó a legnagyobb közösségi oldalon, mint az élő, a mai fiatalok már inkább az ugyancsak a Facebook tulajdonában lévő Instagram kép- és videómegosztó felé hajlanak, és alternatív weboldalak szökkennek szárba. A híreket majd egyre profibb algoritmusok írják: ha gondolatdús színikritikát nem is tudnak rittyenteni, a meccseredményeket jegyzőkönyvező sportújságírók állítólag jól teszik, ha nem élik bele magukat a nyugdíjas állásba. A cikkeket egyre kifinomultabb fordítóprogramok ültetik át spanyolra vagy akár kínaira: az angol nyelv visszaszorulóban lesz a nemcsak egyre népesebb – jelenleg 325 milliós –, de egyre sokszínűbb Egyesült Államokban. Korunk hőse a „citizen journalist”, azaz a botcsinálta újságíró-polgár, akit a véletlen egy hírértékű esemény helyszínére sodort, ő pedig rendelkezik az annak rögzítésére és a híranyag továbbítására alkalmas eszközökkel – például okostelefonnal, rajta Facebook-, Instagram- és Twitter-profillal – és a megfelelő helyzetfelismeréssel, lélekjelenléttel is. A negatív hős az időben a botcsinálta újságírót is megelőző elkövető, így az az ausztrál terrorista, aki márciusban félszáz muszlim hívőt mészárolt le két új-zélandi mecsetben, miközben ezt a Facebookon élőben közvetítette.