A színművészeti főiskolások 1948 decemberében rendezett Mikulás-estjükön a tanárokat parodizálták. Direktorukat, Hont Ferencet karikírozva Vámos László kiment a Mikuláshoz, levette fejéről a süveget, és közölte: „Mától kezdve a Mikulás is én vagyok.” Máté Lajos naplójában (Samesz voltam a Művész Színházban) az épp Moszkvából hazatérő Major Tamás úti beszámolójának gúnyrajzát is idézi: „Kimegyünk a színházból. Fogad a szovjet járda, utána bementünk egy szovjet vendéglőbe, ahol szovjet teát ittunk, szovjet csészéből, szovjet kiskanállal. Előadás után beszéltünk a moszkvai Művész Színház igazgatójával, Fedrovval. Fedrov kérdi, mi történt a folyosón előadás után. Nem tudtuk. Fedrov tudta.”
A Színház és Mozi 1949/1-es száma tudósít a főiskolai diákság üléséről, mely pontokba szedve tudatja a vádat: „nem marxista módszerekkel nyúlt hozzá Lope de Vega darabjához”, világnézeti bizonytalanság jellemzi A kertész kutyája vizsgaelőadását. Három tanulót kizártak a főiskoláról. Major Tamás tanárként megerősítette a világnézeti tévelygést: „rámutatott arra, hogy a határozatban felsorolt elvi hibák miként jelentkeztek megfoghatóan a színészek [diákok!] játékában”. Január 18-án a színészszakszervezet közgyűlése döntött: „a színészet áttér az ipari szervezkedésre” (Szabad Nép), amelynek sunyi szándéka később beteljesedik, a színháziak kiszolgáltatottá váltak.
Februárban az Othello bemutatóját kétszer is halasztani kellett a Nemzetiben, mert Jago szövegét Major nem tanulta meg, miközben a politikában üzemelt. Például az MDP kultúrpolitikai akadémiáján Színház és demokrácia című előadásában közölte: „a békés külső alatt is forradalmi időket élünk”, de „színházi politikánk nem veszi észre”. Továbbá: a „művészet szabadsága alatt” dekadens üzletiesség mutatkozik – „vége kell hogy legyen” –, amit ő a „selejt szabadságá”-nak nevezett. Fenyegetéséből is egy passzus: „Éberen fogjuk figyelni, hogy művészeink a néppel haladnak-e, a valóságot mondják-e, és nem a valóságról akarják elterelni a figyelmet, hisznek-e az emberi cselekedetek történelemformáló erejében.” (Színház és Mozi II. 23.)