A történelmet a győztesek írják – ezzel az alaptétellel nem tud mit kezdeni a hivatalos orosz média az amerikai HBO tévécsatorna Csernobil című sorozatát bírálva. Az ötrészes játékfilmsorozat magyarországi vetítése a közelmúltban ért véget, ahogy az oroszországi bemutató is. A film, amelynek témája a Szovjetunióban 1986 áprilisában történt atomkatasztrófa, szerte a világon rendkívül jó kritikát kapott. Dicsérték a színészi játékot, a korhű megjelenést, a tények alapos ismeretét, amelyekből a sorozat megszületett. Az orosz filmkritikusok is igen magasra értékelték az alkotást: tízes listán 9,1 pontot kapott. Ennél még magasabb osztályzatot érdemelt ki az orosz tévénézőktől, ők 9,6-os pontszámot adtak a filmre.
A filmítészek és a közönség körében is nagy a siker, akkor hol itt a baj? A Kremlhez közel álló sajtó nem akar nyugvópontra jutni az amerikai sorozat kapcsán. Először is „szégyennek” nevezi, hogy Hollywood vitte filmre a sztorit, amelynek szerintük az akkori hősökről kellett volna szólnia. A likvidátorok, a különféle károkat felszámolók – tűzoltók, az egészségügyi személyzet tagjai, bányászok, technikusok, mérnökök – önfeláldozó tetteiről a Putyin-barát sajtó szerint az amerikai sorozatban kevés szó esett.
Felhívják a figyelmet a szerintük olyan ténybeli csúsztatásokra, amelyek a valóságban nem vagy nem úgy történtek meg. Például nem egy ma is élő likvidátor elmondta, hogy őket nem erőszakkal kényszerítették a feladat elvégzésére, hanem önként vállalták azt. Igaz, ekkor még csak azt tudták, hogy robbanás történt a csernobili atomerőműben, ennek következményeiről azonban igencsak hiányos tudásuk volt, mint akkor a felső vezetésnek is. Csak igen kevés embernek voltak ismeretei a nukleáris sugárzás mibenlétéről. Azt viszont határozottan cáfolták, hogy géppisztolyos katonák „felügyelete alatt” végezték volna munkájukat. Míg a megkérdezett likvidátorok szinte mindegyike azt állította, hogy az amerikai változat nagy vonalakban rendben volt. Sőt volt, aki örült, hogy külföldön is felfigyeltek az ügyükre.