Ki ne látott volna még mélyen hívő freiburgi vagy stuttgarti plébániai csoportot Rómában? A német katolicizmus alapjai valaha rendkívül erősek voltak, de ma is sokszor találkozhatunk egyszerű származású vagy középosztálybeli zarándokokkal, akik Szent Péter sírjánál térdelve imádkozzák a Vater unser im Himmelt. Hitük, Rómához való hűségük nem kérdőjelezhető meg. És valószínűleg egyházuk iránt érzett mély aggódásuk sem. Azt ugyanis a német katolicizmus minden szintjén, minden rétegében érzékelni lehet, hogy olyan irányú változások kezdődtek el, amelyek végső soron a hit teljes tagadásához vezethetnek. A hitét vesztett egyház apokaliptikus képe pedig megdöbbentő.
Bár a válság számtalan tünete sok egyértelmű bizonyítékkal szolgált az elmúlt évtizedekben, a német katolikus egyház vezetőinek tevékenysége, fellépésük súlya, jelentősége, vatikáni reprezentációjuk egyáltalán nem ezt a képet erősítette. Csupán öt év telt el a rendkívüli püspöki szinódus óta, ahol a liberális német teológusok kis híján maguk alá gyűrtek minden más elgondolást, és ha a teljes hegemónia nem valósulhatott is meg, mégis szép sikereket könyvelhettek el. Walter Kasper bíboros például egy magánjellegűnek szánt, de nyilvánosságra került megjegyzése miatt kényszerült magyarázkodásra: úgy vélte, hogy lehetetlen az afrikai egyház képviselőivel a homoszexualitás kérdéséről nyílt párbeszédet folytatni, mert a téma tabu számukra. Álláspontja egyértelmű volt: a nyílt és párbeszédkész, ráadásul tekintélyes német egyház természetesnek tartja, hogy egy fontos, a hitet is érintő kérdésben csaknem egy egész kontinens egyházi vezetőit és teológusait megleckézteti.
Mindeközben a német egyház gazdasági ereje valóban jelentős, és sokféle bőkezű karitatív program mögött állnak, a hit más jelei és gyümölcsei már távolról is sokkal szerényebbeknek tűntek. El kellett telnie néhány évtizednek a német teológia háború utáni aranykora óta, hogy ki-ki ráébredjen: a gazdasági fölény önmagában nem segítség, hanem akadály a hit szempontjából. Igaz, Karl Rahner, a világhírű jezsuita dogmatikus a katolicizmus nagy, huszadik századi fordulatának, a II. vatikáni zsinatnak volt kulcsembere. Vagy maga XVI. Benedek pápa is a német teológia hírnevét erősítette. Rómába kerülése előtt Joseph Ratzinger Bonnban, Münsterben és Tübingenben tanított, majd Regensburgban alapított tanszéket. De eltelt néhány évtized, és a korábbi tiszta hang lépésről lépésre vált hamissá.