Interkommúnió
Kívülállók számára valószínűleg meglehetősen érthetetlen a régóta feszültségeket okozó, de csak a közelmúltban fellángoló, a vegyes házasságban élő nem katolikus felek áldoztatásával kapcsolatos vita. Vélhetőleg egy csendben, de sok éve, akár évtizede folytatott gyakorlat római szentesítése volt a cél azután, hogy Ferenc pápa 2016-ban megállapodott a világ evangélikus egyházainak főtitkárával, Martin Junge-gal, hogy elhárítják az akadályokat a közös áldozás elől. A 2005 októberében, nem sokkal XVI. Benedek pápa megválasztása után tartott XI. püspöki szinódus is foglalkozott az eucharisztia és interkommúnió kérdésével. Kevés idő telt el azóta, mégis egészen más világ volt 2005. Az ülés után Angelo Sodano bíboros, államtitkár úgy fogalmazott, hogy az egyház megérti az Oltáriszentség utáni vágyakozást, és hogy az eucharisztia a keresztények egységére figyelmeztet, ám az ökumené megvalósulása nem történhet meg az egyházi előírások megkerülésével. A kérdésben iránymutató dokumentum pedig II. János Pál Ecclesia de Eucharistia kezdetű enciklikája. Ehhez Julián Herranz Casado bíboros még annyit tett hozzá, hogy külön lelkipásztori figyelmet kell szentelni azokra, akik az előírások szerint nem járulhatnak szentáldozáshoz. A németek, akik a kérdésben valószínűleg a legérintettebbek, gyorsan reagáltak is az új helyzetre. A német katolikus püspöki kar 2018-ban kiadott egy lelkipásztori útmutatót, amely bizonyos esetekben engedélyezi az interkommúniót. Müller bíboros, a Hittani Kongregáció volt vezetője szinte azonnal bírálta a tervet. Ferenc pápa pedig megbeszéléseket kezdeményezett a német püspökökkel. A Hittani Kongregáció úgy látszott, elveti a német javaslatokat. Csakhogy Ferenc pápa végül mégis engedélyezte a protestánsok áldoztatását, majd a német egyházmegyék püspökei gyors egymásutánban, kevesebb mint egy év alatt sorra kiadták az engedélyt a sok teológus által bírált döntésre.