Legutóbb azon elmélkedtünk, miért lenne hiba előirányozni, hogy a gimnáziumban egy tantárgyat kötelezően idegen nyelven kelljen tanulni. Ugyanezen témakörhöz tartozik a kötelező nyelvvizsgák ügye is. Ez utóbbi úgy tört be Ábel életébe, mint a karácsony estéjén érkezett váratlan vendég, s nagyjából az ehhez illő szívélyességgel is fogadta. Történt ugyanis, hogy Ábelné Eszter, aki valamikor régen a Richard Wagner apósáról elnevezett zeneművészeti főiskolán szerzett oklevelet, egy napon arra ébredt, hogy diplomája értéke – feltehetőleg a klímaváltozás következtében – összezsugorodott. Azaz: hiába járt négy évig főiskolára, mára ez nem ér többet – írd és mondd – három évnél.
Mielőtt azonban élelmes klímavédők felkapnák a hírt, és körbeszalajtanák a Facebookon, hogy lám, a gleccserek után már a diplomák értéke is zsugorodik, elárulom, hogy a jelenségnek nincs köze az üvegházhatású gázok kibocsátásához, nem természeti, és nem természetfölötti. Az egyetlen hasonlóság, hogy emberi tevékenység következménye. (Sokkal inkább, mint a klímaváltozás.)
Ez a tevékenység 1999-ben kezdődött egy olyan itáliai nagyvárosban (kétszer annyi lakosa van, mint Debrecennek), amelyet addig Ábel csak a sarki Tésztaházban hallott emlegetni, bár ő személy szerint inkább a rivális nagyváros tésztáját kedvelte. Ebből már bizonyára sejti a kedves olvasó, hogy a bolognai rendszerről van szó, amelyet közel másfél évtizede vezettek be hazánkban azért, hogy jobb legyen nekünk. Nem tudom, valaki vetett-e annak idején egy pillantást a rendszer célkitűzéseire, de legelső helyen ez áll: megkönnyíteni a felsőoktatásban dolgozó oktatók és hallgatók mobilitását.
Magyarul: az agyelszívást. Mert hogy, hogy nem, ez a mobilitás valamiért mindig kelet–nyugat irányba történik, véletlenül sem fordítva. (Erről Kelet-Európában sokat mesélhetnének.) De egyelőre jó képet vágunk hozzá. (Vajon örülnénk-e olyan benzinkútnak, amelynek tankolópisztolya nem üzemanyagot töltene, hanem az autónkban lévőt szivattyúzná ki?) Mindenesetre annyi eredménye lett a dolognak, hogy három év után a hallgatók szereznek egy nagyjából semmit nem érő oklevelet, a továbbtanulók dupla annyi időt fecsérelnek el ún. diplo-madolgozatok megírására, mint korábban, a meglévő főiskolai oklevelek értékét pedig devalválta.