A „gyöngy” egyike a tíz legszebb magyar szónak Kosztolányi Dezső (és utóbb mások) szerint; ama névszóink egyike, amelyek főnévként és melléknévként is használatosak. Szépen is hangzik, régi is – ótörök eredetű, „dzsindzsüként” kerülhetett a nyelvünkbe. A minden magyar nyelvi titkok tudója és megfejtője, a Czuczor–Fogarasi-szótár ugyan belső magyar fejleménynek tartja a szó létrejöttét, viszont egész jelzőhalmazt rajzol köréje: gömbölyded, lágy, kedves, szép, nyájas, dicső… Elmondhatjuk, hogy nemcsak hangalakja teszi figyelemre méltóvá a „gyöngyöt”, hanem az is, hogy hallatlanul sok összetett szónak lett az alkotóeleme. És nemcsak jelentésekben gazdag, hanem érzelmi árnyaltsága is feltűnő: értéket is jelez, de néha csak a látszatra utal, hol a múlékonyság megjelenítője (buborék, harmat), puszta fény, csillámlás, máskor meg a legértékesebb dolog vagy személy jelölője. Akárhogy is – a „gyöngy” szót hallva-kimondva megérinti az embert az emelkedettségnek, a magasztosságnak, az ünnepélyességnek halvány érzete.
A „gyöngyélet” mint szó azon a határon van, amikor egy jelzős szószerkezet önállósul, azaz éppen átvált összetett szóvá. Onnan vélelmezem ezt – mint a nyelvtörténeti vizsgán Bárczi Géza professzornál éppen csak átcsusszanó hajdani bölcsészhallgató –, hogy az újabb magyar értelmező szótár már önálló szóként hozza – a „gyöngybetű” és a „gyöngyfogú” között. Viszont a legnyomatékosabb hajdani előfordulásakor még az „élet” szónak csupán a jelzője volt: „A szép fényes katonának arany, gyöngy élete”. Amade László (1704–64) nagyszerű toborzója kezdődik így, abban az időben, a XVIII. században, amelyet a régi irodalomtörténetek „a nemzetietlen kor” cím alatt tartottak számon a Rákóczi-szabadságharc és a felvilágosodás szerveződései között.
„Hej, élet, be gyöngy élet…” – fújjuk mindahányan, nyalkán, strammul, marciálisan (ahogy régente mondták), férfiemberhez illő poháremelgetéssel, jóllehet Amade Lászlóról a legtöbbünknek fogalma sem igen lehet. Nem is szükséges (bár azért talán helyénvalónak se tartsuk) – népdal ez már nekünk a javából, abból a költői tartományából a múltnak, ahol a neves és névtelen szerzők darabjai szétválaszthatatlan kuszaságban kínálják az asztal mellé az énekelni, dalolni, nótázni, emlékezni, dicsekedni és keseregni valót. A népdalt