Mariann rendszeresen jár raftingolni. Életében először tízévesen ült egy nyolcszemélyes rafthajóban szüleivel és egy belga turistával, akinek még arról sem volt fogalma, hogy melyik a jobb és melyik a bal keze, így biztosan az ellenkező irányba húzott, mint amit a túravezető kért. Szerencsére Mariann sportos szülei, illetve a gondos túravezető elirányították a nyolcszemélyes hajót az Alpok kicsi, de gyors sodrású patakján. Mariann itt kapta élete legkomolyabb oktatását.
Bő egy órán keresztül vezényelt nekik a túravezető, hogyan dolgozzanak együtt (igyekezett a belgának megtanítani, hogy a jobb jobbot, a bal pedig balt jelent), hogyan kell evezni, mi történik, ha sziklának ütköznek, hogyan ne boruljanak fel, és ha mégis, az alpesi, többnyire négy–nyolc fokos vízben mit kell tenni.

Fotó: Reuters
– Azóta számos túrán vettem részt kisebb-nagyobb folyókon Ausztriában, jártam az Innen, eveztem Olasz- és Törökországban is, de még mindig a gyerekkori tanításomból élek. Törökországban láttam olyan túravezetőt, akit nem érdekelt, ki ül a hajójában, egy gyereket is simán elengedett szinte semmi oktatással. És persze a túravezetők mindent megtettek, hogy a hajó felboruljon, az összes sziklára rámentünk, mire a kisfiú ki is esett a hajóból.
Annyira megrémült, hogy alig tudták kihúzni a vízből – mondja Mariann, hozzátéve, hogy túrái általában messze nem ilyen horrorisztikusak. A túravezetők szoktak tartani jó vagy kevésbé jó képzést, de a többségük tényleg igyekszik figyelni, hogy ki a leggyengébb láncszem a csoportban.
Hundzsa Attila, a Funrafting ügyvezetője nyugtatásul magyarázza, hogy a rafthajók alapvetően nehezen borulnak fel. Egy hat–tíz fős hajót a túravezető elirányít a folyón a társaság segítségével. A két–három személyes kenuk veszélyesebbek, az ezen evezőknek tartunk komolyabb oktatást. Alapszabály, hogy úszni tudó jelentkezőket fogadunk csak el, illetve kizáró oknak számít az alkoholos befolyásoltság – teszi hozzá Attila, aki szerint fordult már elő olyan csapatépítő tréning, ahol kénytelenek voltak több dolgozót a parton hagyni az említett szabály megszegése miatt – a cég felhördülése ellenére.