– Hol helyezkedik el a piacon a magyar bor?
– Magyarország abban a szerencsés helyzetben van, hogy egyrészt nagyon jó adottságú, sokszínű borvidékei vannak, a hazai bormennyiséget pedig a magyarok el tudják fogyasztani. Nincs ráutalva az exportra borászati szempontból, ez alól az egyedüli kivétel éppen Tokaj. Magyarországon jó a klíma, vannak melegebb és hűvösebb területek, amelyek különböző szőlőfajtáknak kedveznek: egy cabernet sauvignon típusú szőlő jobban érzi magát egy melegebb éghajlaton, míg például egy sauvignon blanc típusú fehér fajta a hűvösebb éghajlatot kedveli. A különböző szőlőfajták megtalálják a számukra ideális helyet, ráadásul kőzetekben is változatos a terep: más Somló, más Eger, más egy villányi rész, és merőben más Tokaj. Jó dolog itthon borfogyasztónak lenni, mert sokféle bort lehet megkóstolni, és egyre több a nemzetközi színvonalú bor. Tokaj csakis azért kivétel, mert a világon mindenütt drasztikusan csökken a magas minőségű édes bor fogyasztása.
– Ennek a tendenciának mi lehet az oka?
– Szerintem ez is egy trend, amelyben a bor nemcsak más borokkal versenyez, hanem a sörrel és a fiatalok körében nagyon népszerű úgymond „ready to drink” (kész italok) kategóriával, például az előre palackozott gin-tonikkal vagy Aperollal. Bizonyos piaci szegmensek nagyon sokat költenek marketingre, ha megnézzük, például sörreklámmal tele van a televízió, de borreklámot még az utcán, plakátokon sem látni. A borászatok marketingkommunikációja még mindig az egyéni borkóstoló szintjén nyilvánul meg. A borfogyasztás személyes választás. Ha megvan a szimpátia egy borász iránt, akkor magasabb kategóriában is az ő borát vásárolja meg a fogyasztó. Az ár viszont továbbra is mindig meghatározó tényező nálunk, kevesen tudnak tízeurós, tehát mondjuk háromezer forintos bort megengedni maguknak. A fogyasztói figyelem megoszlik a borok között, Tokaj mögött pedig nincs marketingköltés. Ma az étkezési trendek is azt hirdetik, hogy ne fogyasszunk édes ételeket, szorítsuk vissza a cukrot, figyeljünk a vonalainkra és az egészségünkre. Ez a kommunikáció nem tesz jót Tokajnak, hiszen nagyon magas cukortartalmú borokról van szó, amelyekből ha megiszunk egy pohárral, az olyan, mintha desszertet ettünk volna.