Való igaz: a katonaság és a katonáskodás a társadalomnak minden szociális és szellemi rétegét át- meg átszövő intézményrendszer. A katonát a társadalom „adja” és „tartja el”, a katona egyszerre tagja egy családnak és egy számontartható nagyságrendű emberi közösségnek, ugyanakkor részese egy hallatlanul tagolt és hierarchizált – sokszor és sokáig – nemzet fölötti rendszernek, itt a magánemberi szabadságfok a magasabb, ott a fegyelem adta biztonság az erősebb. És a katona élettere abban az értelemben is a társadalom, a falu és a város, hogy a harctéren születő történetek áthatják az otthoni életet, mesemondások formájában alakítják a viselkedési mintákat és az erkölcsi elveket. Aki esetleg elmélyed a Magyar Királyság katonaszervezeti térképein a kiegyezés utáni polgári évtizedekben, és mind nagyobb méretarányú térképre szűkítve próbál közel kerülni az akkori földrajzi és társadalmi valósághoz, s ha kellő egyéb forrásanyag is rendelkezésére áll, az előtt kirajzolódik a magyar katona helye a mindennapi közéletben (a háttérben olykor háborús előjelekkel) és a közéletnek a katonák jelenlétéhez igazodó alkalmi változataival. Látjuk a beszállásolt cseh dragonyost, amint szénát lop a román paraszttól, a kávéházban a Gotterhaltét kipisszegő magyar dzsentrit, a labanc tiszt a pezsgőspohár helyett azonnal a kardjához kap, katonalevelek verébfejbetűit, „fors-ponton” veszekedő alföldi falusit és csak németül hadaró vorarlbergi őrmestert, tiszti kaszinók mulatozásait, szuppécsárdás, szállnak a párizsi csipkék, a gazdag zsidó lányok a snájdig, de koldusszegény tisztek karjaiban, a galíciai végek sarában trappoló székely bakancsosokat, a tengermellék ételszörnyeit magyarul becéző katonákat, az odakint oly sokszínű erotikus tapasztalatokat szerző honvédek itthon kibeszélhetetlen kalandjait, a kaszárnyában öngyilkos regruta hazaszállítását világvégi falujába, látjuk a kocsmában a fejüket vakaró öregeket, amikor hallgatják a szabadságos legényt: steif, bagázsi, defeléroztunk, halbverdá, infanteriszt, tagvake, gefreiter, maródivizit, prófunt és prófusz stb., stb.