Ha kell, a férje elől menekülő, bántalmazott, gyermekeit tanyasi vályogházban nevelő Kovácsnéval kilincsel a tanács lakásosztályán, hogy emberibb körülményeket vívjon ki a három műszakban robotoló, lavórban mosdó, példaértékű anyának. Szolgálati Zaporozsecével tengelyig ragad a sárba, hogy aztán gyalog cuppogjon úttalan utakon az inászói bányatelepen – tényfeltáró írását természetesen a pártbizottság letiltja. A főzelékszagú „kancahotelek” visszajáró vendége, hogy belülről tapasztalja meg a női munkásszállások kilátástalanságát. Ha hűvös fogadtatásban van része az SOS-faluban, felajánlja a fáradt, hatgyerekes hivatásos szülőnek, hogy segít krumplit pucolni, s mindjárt megtörik a jég.
Aki ma személyesen ismeri az Álomszövők – Nőnek lenni a Kádár-korban című könyv szerzőjét, nem könnyen képzeli el róla, hogy ez a poros cipőjű terepmunkás ő lett volna az átkosban: Kormos Valéria – és most én is lefestem a nőt, ahogy ő is fontosnak tartja megrajzolni főhősei küllemét, megjelenését is – maga a megtestesült elegancia: ápoltság, nem kihívó, ám minőségi toalett, ízléses smink, gyönyörű ékszerek – nagypolgári, már-már arisztokratikus viselkedés.
Pedig „incifinci”, törékeny riporterként igenis alámerült a hetvenes-nyolcvanas évek valóságában, később meg olyan darázsfészkeket is megbolygatott (szovjet rabságba hurcolt nők, Fenyő János médiamogul meggyilkolása), amelyek e férfiközpontú világ hímnemű újságíróit is megrémítették volna.
Pályája kezdetén a színházba is belekóstolhatott: munkásszálláson tengődő, szerencsétlen sorsú nők életéről szóló darab szereplőjeként vidékről felkerülve bolyong a nagyvárosi miliőben. Hogy, hogy nem, felső utasításra levették az Ódry Színpad műsoráról a szocialista társadalomra szégyent hozó alkotást, ahogy azt a Fábri Zoltán-filmet is csírájában fojtotta el a hatalom, amelybe szintén beválogatták a csinos, tehetséges kislányt – tudjuk meg a barátnő és kolléganő Schäffer Erzsébetnek a kötet írójáról felvázolt „szabálytalan portréjából”.
Talán itt kezdődött a vonzalma a kemény történetek iránt, amelyek egyszerre tipikusak és nem hétköznapiak, s amelyeket már a legnagyobb példányszámú magazin, a Németi Irén irányította Nők Lapja újságírójaként majd két évtizeden keresztül feszegetett a múlt rendszerben.