– Miközben a kollégám fényképezte, úgy bánt a bábokkal, mint a hímes tojásokkal. Mindig ennyire vigyáz rájuk?
A gilisztaűző varádicstól a terjőke kígyósziszig
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.
– Miközben a kollégám fényképezte, úgy bánt a bábokkal, mint a hímes tojásokkal. Mindig ennyire vigyáz rájuk?
– Igen, összenőttünk. A játék során a figurának önálló személyisége lesz, szerves részévé válik a mozgatónak, ez erősen hat ránk. De mielőtt életre kel az élettelen, a bábot mozgató ember összekacsint a nézővel, aki el akarja hinni, hogy a figura az orra előtt elevenedik meg. A mozgató pedig el akarja hitetni, hogy ez a csoda megtörténhet. A műfajunknak csak a fantázia szab határt, mert mi egészen szürreális és hihetetlen dolgokat is meg tudunk csinálni a színpadon. Bizonyos esetekben meghazudtoljuk a gravitációt. A metamorfózis, az átalakulás máshol nincs ennyire jelen, mint nálunk. Terveztem egyszer egy marionettfigurát, neki a nyílt színen kellett átfordulnia, és idős nőből fiatal lánnyá változnia, ami negyven zsinórral bonyolult feladat. Maga a figura három hónapig készült, de az is sok időt vett igénybe, míg Raffai Péter kollegámmal kitaláltuk, hogy ez a fél másodperc hogyan szülessen meg a színpadon. Miután meghalt a nagymamám, nagyon szerettem volna előadást készíteni az idősekről. Az időnk rövid története című darab az elmúlásról, az öregkori küzdelemről szól. Az volt a célom, hogy az aggastyán bábok keveset, de nagyon érzékenyen tudjanak mozogni, ahogy az idős emberek, akik szellemileg épek, a lelkük még szárnyalna, de a testük folyamatosan emlékezteti őket a korukra. Miközben mögöttük négy fiatal, energikus mozgató áll!
– A bábnak nincsen mimikája. Hogyan tudják megmutatni az érzelmeiket, például azt, ha fáj valami?
– Olyankor a mozgató hangszínével dolgozunk, azzal fejezzük ki az érzéseket. A bábosok az öregekben dúló viharokat is el tudják játszani. A doktori disszertációmat a bábszínpadra alkalmazott zene dramaturgiai funkcióiból írom. Ez a másik lehetőség, mellyel az érzelmeket tudjuk megmutatni. Ha a megfelelő kísérő zenét a színész hangszíne megerősíti, sokfelé mozdulhat a báb megkövesült mimikája. Akkor a néző látja rajta a mosolyt, a szeme csillanását, a kacsintását, pedig valójában nem történik meg.
A bábosok az érzelmeket áthelyezik az arcukról a kezükben tartott bábba. Szerintem a leggyönyörűbb önbecsapás a világon a bábszínház. Csak két évvel a bemutató után jutott először eszembe, hogy a bábok mindig ennyi idősek lesznek, a fiatal mozgatók viszont egyszer elérik az ő korukat.
– Gyerekkorában sok mindennel foglalkozott. Nagyon jól rajzolt, később saját vonósnégyest is alapított. Hogyan került a bábszínház közelébe?
– Orvos akartam lenni, ezért érettségiztem Sopronban latinból is, de közben mindig azt éreztem, hogy se a rajzot, se a zenét nem szeretném elengedni. A báb számomra felismerés. Sok területet ölel fel, ha az ember elkészít egy bábelőadást. Miközben a színpadon mikrovilágokat építünk, irodalommal, zenével, mozgással, fizikával, biológiával, matekkal foglalkozunk. Mindent kipróbálhatok és megmutathatok, ami közel áll hozzám. Már az első szakdolgozatomat is abból írtam, hogyan lehetne a bábot beemelni az integrált oktatásba, hogyan alkalmazható a gyerekek személyiségfejlődésében. Soha nem felejtem el annak az óvodásnak az arcát, aki csodálkozva nézett rám, miután a paravános játék után előléptünk és meghajoltunk a figurákkal. Kezemen a Répa nyomozót ismerte, de hogy a bácsi kicsoda, és miért húzta a bábot a kezére, azt nem értette. Neki a mese volt a valóság. Ránk, bábosokra még mindig furán néznek – és nem csak a kicsik –, pedig sokat dolgozott a ház azon, hogy terjessze a jelmondatát, miszerint „a báb nem korosztály, hanem műfaj”. Bárki jöhet hozzánk, kamaszok is. Számos felnőtt-előadást játsszunk. Ők először azért jönnek be a színházba, hogy a gyereküknek jegyet vegyenek, közben észreveszik, hogy nekik szóló darabokat is kínálunk. Esetleg a kíváncsiság hozza be őket, már tudják, hogy a bábszínház nem korfüggő.
– Olvastam, hogy a színházban tartja Böbe nevű hegedűjét. Most is itt van?
– Nem, hazavittem, mert jelenleg egyik előadásban sem használom. Otthon a három és fél éves fiamnak játszom rajta. Benő, a kürtös hegedűm viszont itt van, mert játszik a Hétfejű Tündér című előadásban. A neve azért érdekes, mert a kisfiamat is Benőnek hívják.
– Ő már járt nézőként a bábszínházban?
– Igen, és olyankor mindig nagyon izgulok, főleg, ha játszom is a darabban. Karácsonykor háromévesen tátott szájjal végignézte a hatéveseknek szóló A diótörőt. Nagyon élvezte, csak a végén ijedt meg, amikor leengedték a kortinát: „Apát megette a függöny!” Gyorsan leszaladtam hozzá, és megvigasztaltam.
– A színészek rémálma, hogy a színpadon elfelejtik a szöveget. A bábosok mitől félnek?
– Ha előadás közben leszakad a bábu feje vagy a karja, vagy ha összetekerednek a zsinórok. Egyszer Az időnk rövid története című előadás közben Pallai Mara bábujának elengedett a feje.
A teste az egyik kezében maradt, a másikkal pedig gyorsan összefogta a figurát úgy, hogy a nézők semmit nem vettek észre. Marának kellékeket kellett volna megmozdítania, de nem tudta elengedni a bábut. Mindketten elfehéredtünk. Már majdnem kiálltam a nézők elé, hogy technikai probléma miatt szünetet kérjek, amikor Teszárek Csaba kollegánk – mintha az ő dolga lett volna – behozta Mara kellékeit. Ezek után a négy színész úgy kapcsolódott össze a színpadon, amilyet még nem láttam. Akinek volt egy szabad keze, segített, úgy jött-ment Mara körül, hogy neki „csak” a figuráját kellett mozgatnia. De ugrottunk már egymásért, amikor egy marionettbábunak ki kellett volna mennie, de beakadt. Elharaptuk a zsinórt, hogy a színész még kiérjen, mert elindult a süllyesztő. Egymásra vagyunk utalva, főleg akkor, ha több színész mozgat egy figurát.
– Színész- és bábművész szakon végzett 2013-ban. Ötödéves volt, amikor megrendezte a Semmi című darabot, melyet azóta is telt házzal játszanak, és elnyerte a legjobb gyerek- és ifjúsági színházi előadás, valamint a legjobb rendezőnek járó díjat. Hogyan talált rá a regényre?
– Rengeteget dolgoztunk az egyetemen, és egyik délután fáradtan beestem a könyvesboltba, ahol általában az ifjúsági és gyerekkönyveket nézegetem. Nagyon érdekelnek a képregények és a gyerek-illusztrációk, hogyan lehet képben fogalmazni, hiszen a mi műfajunk is erről szól. Egyszer csak megpillantottam a könyvet ezzel a pimasz címmel. Szerzője Janne Teller dán írónő. Elolvastam a fülszöveget: „Semminek nincs értelme, ezt régóta tudom. Ezért semmit nem érdemes csinálni. Erre most jöttem rá.” Már ez a néhány mondat is arcul ütött. A Semmivel rendezőként kerültem be a társulatba, ahol később színészként játszottam. A darabban Pierre Anthon a szilvafáról kiáltja világgá az élet hiábavalóságát, de az osztálytársai elhatározzák, hogy bebizonyítják neki az ellenkezőjét. S ami játéknak indul, egy idő után kegyetlenné, kontrollálhatatlanná válik. Mindenkitől elveszik azt, ami számára a legfontosabb.
A Semmi csodálatos anyag, s bábos előadás még nem készült belőle.
– Elszántnak és merésznek kell lenni, hogy olyan előadásokat rendezzen tizenéveseknek – kicsalogassa őket a szobából a kütyüik mellől –, mint a Gengszter nagyi, mely az idősekkel való viszonyról, illetve az Apa lánya című darab, mely egy nőről szól, aki gyerekeket mentett meg a háborúban?
– Mindvégig hittem abban, hogy nem lehetetlen vállalkozás. Boldog vagyok, mert telt házzal játsszuk a darabokat. Fontos, hogy jó alapanyagot válasszunk jó problémafelvetéssel, és hogy művészileg megalapozott koncepcióval próbáljunk ízlést formálni. A Gengszter nagyi főhőse egy családja által elhanyagolt nagymama, aki nem találja a hangot 11 éves unokájával. Unatkoznak egymás társaságában, míg a nagyi ki nem jelenti, hogy ő nemzetközi hírű ékszertolvaj. Innentől mindenféle kalandba keverednek. Az előadás arról szól, hogy merünk-e és tudunk-e még együtt játszani. A darab végén a nagyi meghal. Nekem csodálatos kapcsolatom van a nagyszüleimmel, nagyon nehezen viselem, ha valakitől véglegesen kell elbúcsúznom. Mindig megráz. Mi, bábosok a figurákkal megpróbáljuk cáfolni a halált. Több előadásban újra és újra körbejárjuk a témát. Háy János írta az Apa lánya című darabot, mely Irena Sendler életét használja forrásként, aki a második világháborúban Varsóban ápolónőként dolgozott. Bejárása volt a gettóba, és arra tette fel az életét, hogy minél több gyereket kimentsen onnan. Szerszámosládába, a mentőkocsi matraca alá rejtette vagy altatóval elaltatta, majd faládában és koporsóban tolta ki őket. Kint felébresztette és nevelőszülőknél helyezte el a kicsiket. „Meghaltak azért, hogy utána újra élhessenek.” Ez maga a bábművészet. Mozgatok egy figurát, aztán amikor elengedem, akkor úgy néz ki, mintha nem lenne benne élet. Rajtam áll, hogy mikor élesztem fel újra.
A darab főszereplője a börtönben idézi fel egykori tetteit. Pallai Mara egyedül játssza, mozgatja az összes karaktert: a fogvatartottat, a megmentett gyerekeket, a szülőket, vallatótisztjét.
– Az eddig említett előadásoknak, illetve a BÁBU Fesztivál nyitó darabjának, a Holdbeli csónakosnak nemcsak rendezője, hanem látványtervezője is volt. Milyen munkáival találkozhat még a közönség?
– A ma látható Coraline című előadás bábos részét terveztem, a díszlettervezője Khell Zsolt. A darabot Ascher Tamás rendezte, aki rajongója a bábszínháznak, de azt még ő sem hitte volna, hogy előfordul, hogy két figura megmozgatásához néha négy-négy ember szükséges, és ennek a nyolc embernek közlekedési szabályokat kell betartania. A BÁBU Fesztivál előadásaival, konferenciáival és a színház előcsarnokában látható kiállítással a műfaj sokszínűségét szeretnénk bemutatni a közönségnek.
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.
A titokzatos Somló-hegy a királynői nyakék nélkül is lenyűgöző.
A demokraták a valóban egyre népesebb kisebbségekből akarták összerakni Kamala Harris szavazótáborát, csak éppen rossz logikával.
Egyáltalán nem meglepő Donald Trump győzelme az elnökválasztáson.
Napi balfék: Magyar Péter nagyon büdös
Marco Rossi kiakadt Kerkez Milosra, aki még csak nem is telefonált
Ritka pillanat: megmutatta gyermekeit Jason Statham
Célpont - A Lakatos Márk-botrány csak a jéghegy csúcsa + videó
Váratlan fordulat, Milák Kristófot kész tények elé állították
Magyar Péter és Dömötör Csaba összecsapott az Európai Parlamentben
Mémmel alázza Magyar Pétert Kocsis Máté
Rúben Amorim: Számomra most a csapat identitása a legfontosabb
Gálvölgyi János körmönfont támadása Orbán ellen
Dárdai Bence győzelemmel hangolt a magyarok ellen a német válogatottban
Liverpool két hősét ünnepli, Szoboszlai riválisa történelmet írt a góljával
Ki válthatja David Pressmant? – Az új amerikai nagykövet esélyesei
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.
A titokzatos Somló-hegy a királynői nyakék nélkül is lenyűgöző.
A demokraták a valóban egyre népesebb kisebbségekből akarták összerakni Kamala Harris szavazótáborát, csak éppen rossz logikával.
Egyáltalán nem meglepő Donald Trump győzelme az elnökválasztáson.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.