Van, amit nem lehet elég korán kezdeni – tartja a mondás. A kereskedők meg is fogadják a népi bölcsességet, és minden évben igyekeznek egyre hamarabb vásárlásra csábítani a karácsonyra egyébként csak decemberben készülő közönséget.
A karácsonyi szezon hivatalosan advent első vasárnapjával kezdődik Európában, ám az internet megjelenése ezt módosította, mert az egész világ számára elérhetővé váltak az amerikai hálaadást (november negyedik csütörtökje) követő fekete péntekhez köthető leárazások. Legalábbis elvileg. Míg az Egyesült Államokban ugyanis a Black Friday tényleg a filléres vásárlás lehetősége, addig nálunk inkább a trükközés talaja. A tengerentúlon a nyolcvanszázalékos leárazás sem ritka, itthon a tíz-húsz százalék az általános, ráadásul sokszor úgy, hogy előtte árat emel a kereskedő, aztán ebből ad kedvezményt. Az sem segít, ha az Amazonról rendelünk, mivel eleve a magasabb európai árat látjuk, másrészt a sokszázalékos amerikai kedvezményeket sem érhetjük el.
A fifikásabb vásárlók ezért már évek óta nem várják meg a „fekete novembert” és az adventi őrületet, hanem már szeptemberben megvesznek egy-egy ajándékot, hogy tülekedés nélkül, békésen vásárolhassanak, adott esetben akár olcsóbban is, mint a karácsonyi akciók esetében. Erre a gyakorlatra azonban a kereskedők is rájöttek, így szeptemberben már nemcsak tökök és halloweenfigurák lepik el az üzleteket, hanem karácsonyi díszek, lakásdekorációk, s kezdődnek az ünnepi leárazások. A minap az egyik lakberendezési áruházban járva szürreális élmény volt, amikor halloweentök világította meg a karácsonyfával korcsolyázó mackót, miközben szinte késő nyári napsütés világította meg az ablakokat.
Pszichológusok szerint az emberek gyorsan hozzászoknak, hogy a várost már az „emberes” hónapok elején elárasztják a karácsonyi fények, sőt szeretik is, hogy az Andrássy úttól az Oxford Streetig szépen kivilágított fák alatt sétálhatnak esténként. A kereskedelmi szokások elemzői már 2014-ben kimutatták, hogy hét év alatt három hónappal hosszabbodott meg a karácsonyi szezon.