– Beázott, filccel szigeteltem a falakat, olajkályhával fűtöttem, két jégergatyát hordtam a nadrág alatt, kesztyűben festettem, de boldog voltam. Az író házaspár, Szántó Piroska és Vas István lejártak hozzám, Piroska néni örökösen aggódott értem: „Aranyoskám, beteg leszel!” – mondogatta. Pista bácsi kissé pocakos ember volt, hozta nekem a bő, de meleg pulóvereit. Nagyon jól jött a segítség. Aztán május közepén kiköltöztek a nagyok, az idős mesterek, akiket csak csodálni tudtam: Barcsay Jenő, Kántor Andor, Gráber Margit, Bánovszky Miklós, Korniss Titusz. Az öregek felkaroltak, figyeltek rám. Korniss be-bejött: „Magánál mindig ég a villany! Nem szabad, nem jó éjfélig dolgozni! Maga mikor alszik? Aludni kell ebéd után is!” Pont, mint az apám – gondoltam –, mert ő is mindig aludt ebéd után. A korral jár, most már tudom. Régebben pezsgő élet volt itt, napközben aktmodellek a kertben, esténként sütögetések, nagy beszélgetések, viták, borozgatások. Amikor letelt a két év, és csomagolni kezdtem, választott mesterem, Barcsay Jenő odajött, kérdezte, miért megyek el. Mondtam, mert lejárt az időm. Erre méltatlankodni kezdett, hogy na de ez se használja a műtermét, meg az se, maga meg örökké itt van, és alkot! Erre kitört belőlem: Ne nekem tessék mondani, Jenő bácsi, hanem a művészeti alapnál! Erre elhallgatott. Elgondolkodva távozott, és én rettenetesen szégyelltem magam ingerültségem miatt. Ő egy finom úriember volt. Nemsokára kijött a Képzőművészeti Alap igazgatója a helyettesével, és összesereglettek a művészek. Az igazgató rám nézett szúrós szemmel: „Buhály, vedd tudomásul, hogy ez nem lakás, hanem műterem! A festő szakosztály ezért megszavazott neked egy kétszobás műteremlakást az Ó utcában, tessék ott lakni, Szentendre pedig csak nyáron használható!” Beválasztottak tagnak. Életemben nem éreztem úgy magam, mint akkor! Az ájulás kerülgetett, ez jobb, mint az öt találat! Műterem és lakás is egyszerre! Sose tudtam meg, ki volt e mögött, de az érzésem az, hogy Barcsay lehetett. Ha valakinek, neki adtak a szavára.