Egykor szentendrei iskoláról beszéltek. Még a két háború között, meg röviddel utána is. Talán az se volt igaz egészen, de jól hangzott. Úgy remélték, hogy miután a Trianonban elszakított Nagybányáról idekerült nyolc festőnek otthont kínált az akkori város, itt fog megszületni az új Nagybánya. De ahhoz kellett volna egy Ferenczy Károly, aki karizmájával ugyanakkora hatással van a többi festő művészetére, mint ő volt egykor. Meg aztán ott, ahol a művészi autonómia a legfőbb alapelv, és nincs közös művészeti program, mitől is lenne „iskola”? Mindenki felemel egy neki tetsző zászlót, és azt viszi tovább.
Kívül a „kaszton”
Buhály József, a Szentendrei Régi Művésztelep legidősebb és legrégebbi tagja is viszi a maga zászlaját. Négy évtizede tavasztól késő őszig a művésztelepen dolgozik, manapság télen is. Hetvennégy éves. A szakma, a közönség elismeri, mégsem halmozzák el díjakkal. Állítólag nincs benne a „kasztban”, a hivatalosan nem létezőben. Tipikus kívülálló, aki nem törődik az énmárka (personal branding) építésével, az őszinte beszéd pedig nem diplomatikus.
A kapuban alacsony, mokány ember fogad elmaradhatatlan bőrmellényében, fején kort meghazudtolóan dús haj, arcán keleties vonások. Először a kilencvenes években találkoztunk egy róla szóló rövid portréfilm kapcsán, a bőrmellény már akkor megvolt. A parkban tizenkét önálló műteremből áll a Szentendrei Régi Művésztelep, amely a hetvenes évek elején épült a még régebbi helyett. Hat éve teljesen felújították és téliesítették. Egyet közülük Derkovits-ösztöndíjasoknak utalnak ki, míg a művészeknek háromévente pályázniuk kell a műtermekért. Jelenleg Aknay János, Baksai József, Bánföldi Zoltán, Bereznai Péter, Csáki Róbert, Knyihár Amarilla, Krizbai Sándor, Martin Henrik, Nagy Barbara és Buhály József dolgozhatnak itt.
Buhály műtermébe lépve a régről ismerős világ fogad. Festékillat, a fal mentén egymásnak támasztott félkész és kész művek, fehér vásznak kifeszítve, üresen tátongó, ódon díszkeretek, a falon portrék – édesanyja, édesapja, szerelme –, középen állványon az aktuális munka. Egy hatalmas, Monet-t idéző vad kavalkád, virágba borult gyümölcsös. Egyértelműen impresszionista mű. Szokatlan ez az irány Buhálytól, akit eddig „a realista, az expresszív és a szürreális” művészi látásmód metszéspontjára helyeztek a művészettörténészek. Hogy ez az impresszionizmus stílusfordulat-e, azt majd az idő eldönti. Amikor utoljára találkoztunk – több évvel ezelőtt –, még az elvesztett múltról meséltek a képei, melyek örök szereplője volt a kendős, arctalan öregasszony és az alföldi táj, a Nyírtasson átélt gyerekkor érzései.